Lindholmit palasivat Suomeen – nimikkolähettien tulojuhlaa vietetään sunnuntaina

Lindholmin perhe poseeraa ulkona puiden vieressä. Vasemmalta oikealle tytär, isä, äiti ja toinen tytär.

Suomeen Lindholmit palasivat keskellä helteistä kesää 2021.

Seurakunnan pitkäaikaiset nimikkolähetit Lindholmit ovat jättämässä pestinsä 15 ulkomaanvuoden jälkeen. Perheen kotiinpaluuta juhlistetaan messussa sunnuntaina 17. lokakuuta.

– Tulojuhla nostaa ajatuksiimme yhtä aikaa kiitollisuutta ja haikeutta. Olemme suuresti kiitollisia seurakunnan tuesta ja yhteistyöstä näinä vuosina ja tuntuu haikealta olla päättämässä sitä, Lindholmit sanovat.

– Odotamme näkevämme messussa seurakuntalaisia, jotka ovat olleet matkassamme mukana rohkaisemassa ja innostamassa.

Suomessa uutta arkea rytmittävät perheen äidin sairaanhoitajaopinnot ja isän työ Kansanlähetyksen aluekoordinaattorina, Euroopan maahanmuuttaja- ja pakolaistyöstä vastaten. Neljästä lapsesta nuorin taas aloitti lukion.

– Pikkuhiljaa katselemme ja opettelemme elämää taas Suomessa. Tuntuu siltä, että paljon asioita on muuttunut, ja itsekin olemme tietenkin muuttuneet.

– Suomen syksy on ollut meistä todella upea väriloistossaan ja muutenkin nautimme puhtaasta luonnosta ja ilmasta.

Maahanmuuttajilta maahanmuuttajille

Saksassa Lindholmit työskentelivät viimeiset vuodet maahanmuuttajien parissa. Viimeisintä työjaksoa väritti koronapandemia, joka muutti työtapoja samalla tavalla kuin suomalaisseurakunnissa.

– Tapaamiset ja kyläilyt maahanmuuttajien luona olivat rajoitettuja, mutta pidimme tiiviisti yhteyttä puhelimitse, viestein ja nettiyhteyksin. Kevyempien rajoitusten aikana onnistuimme pitämään erään maahanmuuttajaseurakunnan kanssa nuorille Al Massira -kurssia, jolla tutustutaan kristinuskoon Raamatun kertomusten avulla, Lindholmit kertovat.

Toisaalta työ kotitoimistossa jätti tilaa erilaisten opetus- ja ohjausmateriaalien valmistelulle.

– Katseltavat ja kuunneltavat opetukset ovat tärkeä tuki Saksan pienille maahanmuuttajien seurakunnille.

2021-10-12 14:18:00.0