Ristiäisten järjestäminen

Lapsi voidaan kastaa kotona, kirkoissa tai Kirkkoveräjän seurakuntatalolla. Seurakunnan tiloja voi vuokrata ottamalla yhteyttä seurakuntatoimistoon. LINKKI. Omaisten toivoessa myös kanttori voi mahdollisuuksien mukaan osallistua kastetilaisuuteen seurakunnan tiloissa.

Ennen kastetilaisuutta pappi keskustelee vanhempien kanssa kasteeseen liittyvistä käytännön järjestelyistä. Pääsääntöisesti pappi vierailee perheen kotona.

Lapsen tietojen ilmoittaminen

Kastettavan lapsen vanhemmat täyttävät Lapsen tietojen ilmoittaminen -lomakkeen. LINKKI Lomakkeesta täytetään kohta “Nimet ja äidinkieli”, johon tulee molempien huoltajien allekirjoitukset. Lomakkeen esitäytettyihin tietoihin eivät vanhemmat saa tehdä muita merkintöjä tai korjauksia. Tämä lomake annetaan kastavalle papille kasteen yhteydessä. Mahdollisesti havaituista virheistä tulee ilmoittaa seurakunnan toimistoon tai kastepapille.

Etunimilain mukaan lapsella tulee olla vähintään yksi ja enintään kolme etunimeä. Lain mukaan nimi ei saa olla suomen kielen vastainen eikä sopimaton. Etunimilaista voit lukea lisää tästä.

Konfirmoituja kummeja vähintään kaksi

Lapsella tulee olla kummeina vähintään kaksi evankelisluterilaisen seurakunnan jäsentä, jotka ovat rippikoulun käyneitä ja konfirmoituja. Sellaisten uskonnollisten yhdyskuntien jäsenet (mm. ortodoksit), jotka tunnustavat luterilaisen kasteen, voivat olla kummeina edellä mainittujen lisäksi. Ellei kahta kummia ole kastetoimituksessa saapuvilla, tulee todistajina olla kaksi muuta henkilöä. Kummien ensisijainen tehtävä on tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa.

Kastejuhla

Kastepäivä on tavallisimmin sunnuntai tai lauantai, mutta kaikki päivät käyvät. Seurakunta lahjoittaa lapselle kastekynttilän, kastetodistuksen ja lahjakirjan sekä kummeille annettavat kummitodistukset. Mikäli lapsi kastetaan toisella paikkakunnalla tai kastava pappi tulee muualta kuin Pirkkalan seurakunnasta, noutaa perhe kynttilän, todistukset ja kirjan seurakuntatoimistosta.

Kotikasteeseen on hyvä varata kastepöytä, jolla on kastemalja, liina lapsen pään kuivaamiseen, Raamattu ja kynttilä.

Valkoinen kastepuku

Lapsi puetaan kasteeseen valkoiseen kastepukuun. Valkea puku johtaa ajatukset siihen puhtauteen ja hyvyyteen, jonka kasteessa saamme omaksemme. Kastepukuja on maksutta lainattavissa seurakunnastamme. Kastepuvun voi hakea seurakuntatoimistosta.

Kastejuhlan kulku

Virret, Raamatuntekstit, rukoukset, pään kuivaaminen, kummien osuus...

Valokuvaaminen suunnitellusti

Valokuvaaminen on hyvä suunnitella siten, ettei päähuomio kastetilaisuudessa kiinnity siihen. Yleensä on pyritty välttämään rukouksen aikana valokuvaamista. Kastetoimituksen voi myös lavastaa kuvaamista varten varsinaisen kasteen jälkeen.

Ilmoitukset kirkossa

Kastetut lapset ilmoitetaan kotiseurakunnan jumalanpalveluksessa ja suljetaan yhteiseen esirukoukseen. Esimerkiksi lauantaina kastettu lapsi ilmoitetaan normaalisti viikkoa myöhemmin sunnuntaina oman seurakunnan jumalanpalveluksessa.

Kastelintu!!

Syntymäpäivätervehdys ja kutsu pyhäkouluun

Siihen saakka, kun lapsi täyttää neljä vuotta, onnitellaan häntä kirjeitse seurakunnan puolesta. Kolmevuotiaat toivotetaan tervetulleeksi lähimpään pyhäkouluun. Kolme (NYKYISILLÄ SIVUILLA 4V) vuotta täyttäneen lapsen voi ilmoittaa seurakunnan päiväkerhoon.

Tervetuloa jumalanpalveluksiin ja seurakunnan muihin tilaisuuksiin koko perhe!