Kodin siunaus

Kotia siunattaessa kiitetään kodista ja pyydetään siunausta sen asukkaille sekä rukoillaan, että kodissa vallitsisi rakkaus.

Millainen koti voidaan siunata? Uusi tai vanha koti, vuokra- tai omistusasunto – kodin siunaamisen voi tehdä missä elämänvaiheessa tahansa ja kaikissa kodeissa. Myös vapaa-ajan asuntoja tai muita tiloja voidaan siunata.

Millainen tilaisuus? Tilaisuus saa olla asukkaidensa näköinen, rento tai juhlava, pienellä tai isolla porukalla. Siunaukseen voi osallistua sukulaisia, ystäviä, naapureita tai muita kotiväen kutsumia vieraita. Kodin siunaus on lyhyt ja kaunis toimitus, joka sisältää mm. Raamatun lukua, rukouksen ja siunaussanat.

Papin voi pyytää toimittamaan kodin siunauksen, mutta kodin voi siunata myös joku muu seurakunnan työntekijä tai vaikka perheen jäsen itse.

Alta voit katsoa videopätkän kodin siunauksesta, jonka perhe suunnitteli yhdessä papin kanssa.

Kasteen tai muuton yhteydessä? Yksi suosittu kodin siunaamiseen sopiva hetki on yhdistää se kotona tapahtuvaan kastejuhlaan. Kastepappi voi kertoa asiasta tarkemmin etukäteen käytävän kastekeskustelun yhteydessä. Koti siunataan myös usein muuton jälkeen tai ensimmäistä yhteistä kotia perustettaessa.

Miten edetä? Kodin siunaamiseen liittyvät papin varaukset voi tehdä seurakuntatoimistosta numerosta 03 342 7300. Voit myös soittaa suoraan haluamallesi papille tai työntekijälle.

Kodin siunauksen kaavan löydät tästä.

Rakas taivaallinen Jumala, siunaa tämä uusi kotimme, johon alamme kasvattaa elämäämme. Anna näiden seinien sisälle onnen hehkua, ilon pisaroita, yhteistä tahtoa ja riittävästi erillisyyttä. Anna anteeksiantoa ja rakastavaa tunnelmaa, rakentavaa riitelyä ja nopeaa sovintoa. Asu kanssamme, tuo kotiimme hyvä henki.
Rukous: Meri-Anna Hintsala

Katso tunnelmia kodin siunauksesta:

Auki oleva Raamattu pöydällä kynttilän vieressä.