Tietoa seurakunnan ja koulujen yhteisistä tapahtumista

Seurakunta tarjoaa kouluille suunnattuja työskentelypaketteja.

Ota yhteyttä Reettaan tai Jennaan jos haluaisit käyttää seurakunnan tiloja oppimisympäristönä. Suunnitellaan luokallesi sopiva kirkkotilaan tutustuminen, seurakunnan ammatteihin tai elämänkaaren ja kirkkovuoden juhliin liittyvä vierailu.

Veisuu Astia - virsikirja tutuksi

Nyt on 1.-luokkien aika ilmoittautua mukaan tästä.

Veisuu Astia on kolmelle vuodelle jakaantuva oppimiskokonaisuus. Sen aikana tutustutaan virsikirjan virsien kautta kirkollisiin toimituksiin ja tärkeimpiin kirkkovuoden juhla-aikoihin; jouluun ja pääsiäiseen.

Veisuu Astiat järjestetään koulusta riippuen joko Kirkkoveräjän seurakuntatalolla, Pirkkalan kirkossa tai Pirkkalan Vanhassa kirkossa.

• 1.-luokalla tutustutaan virsirikirjan käyttöön ja lauletaan tutuimpia lastenvirsiä.
  • 2.-luokalla lauletaan joulun ja vuodenvaihteen juhlien virsiä.
  • 3.-luokalla tutustutaan pääsiäisen ja kevään kirkollisten juhlien virsiin.

Opettajille lähetetään tietoa siitä, milloin oman luokan voi ilmoittaa virsitunnille. Kutsussa kerrotaan myös tilaisuudessa laulettavat virret. Tuntien aikana ehditään tutustua yli 20 virsikirjan virteen.

Lisätietoja kouluikäistyön pappi Reetta Mörttiseltä p. 040 638 6411 reetta.morttinen@evl.fi.

Löytöretki pääsiäiseen Mollin matkassa eskareille

Molli on Katri Kirkkopellon luoma olento, joka tykkää tutuista jutuista ja suhtautuu kaikkeen uuteen ja varsinkin yllättävään varauksellisesti. Molli tarvitsee aikaa tottuakseen uusiin asioihin ja olentoihin. Molli sanoittaa vahvasti tunteitaan ja reaktioitaan ja tarkkailee itseään miltä mikäkin asia hänestä tuntuu.

Molli on saanut kutsun pääsiäisjuhliin, mutta miten sitä uskaltaisi lähteä sellaiseen paikkaan, jossa ei varmaankaan tunne ketään ja ei yhtään tiedä mitä semmoisissa pääsiäisjuhlissa voisi tapahtua. Molli on päättänyt, ettei ole osallistumassa näihin kekkereihin.

Saadaanko Molli houkuteltua juhliin, jos lähdetään yhdessä vähän tutkimaan, mikä se pääsiäinen oikein on? Tällä löytöretkellä keskitytään erityisesti pääsiäisen tunteisiin. Miltä tuntuu, kun joku toivoo sinulle hyvää? Millaista on kokoontua yhdessä juhla-aterialle? Milloin olet ollut surullinen tai tuntenut valtavaa iloa? Mitähän mieltä Molli mahtaa olla pääsiäisen vietosta löytöretken jälkeen? Löytöretkellä  ihmetellään myös pääsiäisperinteitä (esim. virpominen) ja pääsiäisen symbolikkaa (esim. pääsiäiskoristeet).

Löytöretket järjestetään 20.-28.3. päiväkotien ja esikoulujen (metsäisessä) lähimaastossa. Jokaiselle eskariluokalle järjestetään oma n. puolen tunnin löytöretkiaika. Ilmoittautuminen löytöretkelle on avoinna 9.2. asti.

Ilmoittautumaan pääset tästä

Luokkaretkelle Pappilaan

Haluatko tuoda luokkasi retkelle Pappilaan. 2–3 tunnin retken aikana ehtii touhuta alueen luonnossa erilaisia tehtäviä ryhmän kanssa. Retken aikana on mahdollista pitää evästaukoa kodassa tai nauttia nuotion lämmöstä.

Luokkaretki voidaan rakentaa vaikka seuraavien teemojen ympärille

• Ryhmäyttävät ja koko luokan pelit
  • Nuotiotarinat ja rauhoittuminen
  • Luonto ja liikkuminen

Alueelle voi rakentaa myös oppimiskokonaisuuden esimerkiksi Seppo.io alustaa hyödyntäen. Retken aikana voi sovitusti piipahtaa myös Vanhan kirkon alueella.

Pirkkalan kirkon pakohuonepeli Kadonnut risti

Tuo luokkasi kisailemaan keskenään Pirkkalan kirkon pakohuonepeliin. Pelin aikana tutkitaan kirkkosalia ja koitetaan selvittää kadonneen ristin arvoitusta. Pelin peliaika on korkeintaan 1 tunti. Luokka kannattaa jakaa kahtia, jotta ratkojia ei ole yhdessä ryhmässä liikaa. Toinen puolikas voi odotella vuoroaan esimerkiksi nuotion tai ryhmäpelien parissa kirkon pihapiirissä.

nuorisotyönohjaaja, rippikoulukoordinaattori
Suupantie 10