Pirkkala on Reilun kaupan seurakunta

Pirkkalan seurakunnalle myönnettiin Reilun kaupan seurakunta Linkki avautuu uudessa välilehdessä–diplomi syyskuussa 2013. Yksityisen ihmisen lailla myös seurakunta voi vaikuttaa kehitysmaiden ihmisten elämään sitoutumalla käyttämään Reilun kaupan tuotteita, kuten kahvia, teetä, sokeria ja hunajaa. Näin pienviljelijät saavat paremman toimeentulon sekä mahdollisuuden päättää omasta elämästään.

Reilun kaupan seurakunta -arvonimi kertoo halusta auttaa kaukaista lähimmäistä kehitysmaissa.  Reilun kaupan seurakunnat myös järjestävät tapahtumia Reilun kaupan viikolla ja kertovat Reilusta kaupasta toiminnassaan.

Reilun kaupan tuotteiden käyttäminen on arjen teko oikeudenmukaisemman maailman rakentamiseksi. Samalla se muistuttaa siitä, että jokapäiväisillä valinnoillamme on merkitystä.

Pirkkalan seurakunnassa on käytetty esimerkiksi Reilun kaupan kahvia ja teetä jo usean vuoden ajan. Lähetystyön myymälä-kahvila Sirpakassa on myynnissä mukava valikoima Reilun kaupan tuotteita.  Kahvilasta löytyy kahvin ja maustekahvin lisäksi esimerkiksi teetä, sokeria ja kaakaota. Saattaa sesongista riippuen olla myynnissä myös erilaisia suklaita ja makeisiakin.

Reilun kaupan seurakunta -kriteerit

Seurakunta käyttää reilun kaupan kahvia ja teetä kaikissa tapaamisissa ja tilaisuuksissa.

Seurakunta käyttää säännöllisesti myös joitakin muita reilun kaupan tuotteita (esim. kaakaota, jalkapalloja, ruusuja, tuoremehua). Tuotteet voivat vaihdella saatavuuden ja sesongin mukaan.

Seurakunta osallistuu Reilun kaupan viikkoon paikallistapahtumin.

Seurakunta tiedottaa seurakuntalaisille Reilusta kaupasta ja ottaa Reilun kaupan huomioon eri työmuodoissa, kuten diakoniassa, lapsi- ja nuorisotyössä ja rippikoulujen oppitunneilla.

Reilun kaupan viikko

Reilun kaupan viikkoa vietetään joka vuosi lokakuussa. Vuonna 2023 reilun kaupan viikkoa vietettiin viikolla 41 eli 9.10-15.10. Viikon aikana esimerkiksi eri työmuodot veivät seurakunnalta reilun kaupan terveisiä tuotelahjoin eri yhteistyötahoille.

Reilun Kaupan tuotteita:
Kahvia, teetä, sokeria, hunajaa ja
suklaaherkkuja sekä vaihtuvia kausituotteita
on myynnissä kahvila Sirpakassa.

Mies punnitsee banaaneja.

Kuva: MarvinDel Cid/Reilu kauppa

Reilun kaupan seurakunnan logo.
Reilun kaupan banaani.