Hautojen hoito-ohjeet

Hoitokausi Pirkkalan hautausmaalla alkaa yleissiivouksella toukokuussa. Koko hautausmaa siivotaan ja haudoilta poistetaan talveksi tuodut havut, kynttilät, kanervat yms. Jos omaiset haluavat säilyttää esimerkiksi paristokäyttöiset kynttilät, pitää ne korjata pois ennen toukokuuta.

Pirkkalan seurakunnan laatimassa hautojen hoito-ohjeessa omaisille ja vierailijoille kerrotaan kukkiin ja muuhun haudan koristeluun liittyvistä käytännöistä seuraavaa:

Kukkatilan syvyys on arkkuhautapaikalla enintään 35 cm muistomerkin aluskivestä ulospäin ja uurnahautapaikalla enintään 26 cm muistomerkin aluskivestä ulospäin. Kukkatilan leveys on enintään muistomerkin levyinen.

Kukka-altaan eli kukkatilan ympärillä olevan reunuksen ulkomitat ovat samat kuin kukkatilan. Nurmikon koneellisen hoidon vuoksi altaan reunat pitää upottaa maahan niin, että yläreuna on maan pinnan tasolla. Kestävä ja rikkoontumaton reunusmateriaali on esimerkiksi lauta, sahattu kivi tai muovinen kukkapesä. Kukka-altaan reunuksena ei voi käyttää irtokiviä tai muita maasta kohoavia elementtejä.

Ulkonevat rakennelmat voivat estää hautaa ympäröivän nurmikon leikkaamisen ja aiheuttaa koneiden rikkoontumisen. Lisäksi ne saattavat aiheuttaa vaaraa myös ihmisille singotessaan koneen teristä lentoon.

Irtokiviä ei saa käyttää haudan reunustamiseen, pinnoittamiseen tai koristeluun. Isot ja pienet irtokivet ovat hengenvaarallisia singotessaan leikkurien teristä lentoon. Irtokivet eivät pysy haudalla paikoillaan, vaan esimerkiksi eläimet liikuttelevat niitä nurmikoille. Irtokivet poistetaan aina kun niitä havaitaan!

TÄRKEÄÄ! Pyydämme omaisia korjaamaan kukka-altaat ohjeiden mukaisiksi. Nurmikonhoidon ja yleisen turvallisuuden vuoksi seurakunta poistaa vuosittain ne reunukset, jotka kohoavat maanpinnan tason yli.

Muuta haudan hoidossa huomioitavaa

• Särkymisvaaran vuoksi haudoille ei voi tuoda irtonaisia koriste-esineitä tai lasisia kukka-astioita.
  • Hautamaljakkoon on hyvä kirjoittaa nimi, sillä tuuli ja linnut kuljettavat niitä.
  • Eläimet kuljettavat ja syövät myös kukkia ja kynttilöiden talia.
  • Seurakunta ei vastaa rikkoontuneista ja kadonneista esineistä.
  • Kesän tullessa haudoilta on poistettava kynttilälyhdyt. Lyhdyt saattavat rikkoontua kesän aikana ja ne haittaavat myös hoitotyötä.
  • Haudoille ei saa istuttaa puita tai pensaita.
  • Muistolehtoon saa tuoda leikkokukkia, ne laitetaan niille varattuihin maljakoihin.
  • Muistolehdon ruukkukasveille on tehty oma kukkamaa, johon omaiset voivat istuttaa kukat tai jättää ne henkilökunnan istutettavaksi.
  • Hautamuistomerkkisuunnitelmalle on haettava seurakunnan hyväksyntä ennen kuin muistomerkki, kuten hautakivi, valmistetaan ja pystytetään.
  • Hautajaisten muistokukkien siivous kuuluu omaisille.
  • Seurakunta poistaa muistokukat, jolleivät omaiset ole sitä kohtuullisessa ajassa tehneet.
  • Seurakunta ei kerää nauhoja tai kortteja muistokukista.

Hautausmaiden kasteluvedet laitetaan päälle yöpakkasten mentyä. Yleisö-WC:stä voi hakea vettä esimerkiksi muoviseen limsapulloon. Vanhan hautausmaan keskellä on toimiva pumppukaivo.
Kasteluvedet katkaistaan yöpakkasten tultua.

Talviaika

Talviaikaan hautausmaalle tuodaan paljon kynttilöitä. Juhlapyhinä kynttilöitä tuodaan erityisen paljon muualle haudattujen muistopaadelle ja muille muistomerkeille. Kynttilöitä asettaessa tulee muistaa se, että kynttilöiden väliin on jätettävä n. 5 cm tyhjää tilaa. Vierekkäin asetettuina kynttilöiden muovi sulaa ja saattaa roihahtaa aiheuttaen vaaraa hautausmaalla kävijöille.

Kynttilöitä ei saa asettaa kivisten muistomerkkien päälle.  Jos kynttilän steariini esimerkiksi muovin sulettua valuu kivelle, on sitä mahdoton puhdistaa kivestä pois.

Hoitamaton hauta

Haudat on pidettävä hautausmaan arvoa vastaavasti hoidettuina. Haudan hoidosta vastaa hautaoikeuden haltija.

Jos haudan hoito on olennaisesti laiminlyöty, kirkkoneuvosto voi velvoittaa hautaoikeuden haltijan kunnostamaan haudan vuoden määräajassa siitä, kun päätös on annettu hänelle tiedoksi. Jollei hän sitä tee, kirkkoneuvosto voi julistaa hautaoikeuden menetetyksi.