Syntynyt lapsi on lahja

Syntynyt lapsi on kaunis lahja. Lämpimät onnittelut suuren elämänihmeen edessä! Vauva ansaitsee kaikkea hyvää ja kaunista. Kaste on yksi sellainen asia, lahja, joka kantaa halki elämän.

Kaste on sakramentti, pyhä toimitus, jonka Jeesus itse on asettanut (Matt. 28:18-20). Kaste liittää ihmisen Jumalan perheväen yhteyteen, kirkon ja seurakunnan jäseneksi.  Kasteessa Jumala kutsuu nimeltä omaksi.  Luterilaisen perinteen mukaan kirkossa kastetaan erityisesti pieniä lapsia, koska Jumalan armo ja rakkaus kuuluvat kaikille, ja lapsilla on erityinen paikka Jumalan valtakunnassa. Kaste kantaa läpi elämän.

Vanhempien tehtävänä on vastata kristillisestä kasvatuksesta yhdessä kummien kanssa. Seurakunta rukoilee jumalanpalveluksissa kaikkien kastettujen puolesta.

Kasteesta on hyvä sopia ajoissa, mieluiten jo pian lapsen syntymisen jälkeen. Mikäli lapsi kastetaan, hoituu lapsen tietojen rekisteröinti kasteen yhteydessä. Lapsen tiedot tulisi rekisteröidä kahden kuukauden kuluessa syntymästä, mutta lapsen voi toki kastaa tarvittaessa vasta myöhemmin.

Lapsi voidaan kastaa esimerkiksi kotona, kirkoissa tai Kirkkoveräjän seurakuntatalolla. Kotikasteeseen on hyvä varata kastepöytä, jolla on kastemalja, liina lapsen pään kuivaamiseen, Raamattu ja kynttilä. Omaisten toivoessa myös kanttori voi mahdollisuuksien mukaan osallistua kastetilaisuuteen seurakunnan tiloissa.

Kasteasioissa ota yhteys seurakuntatoimistoon tai suoraan pappeihinLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Helppo ja mukava kastetapahtuma Pirkkalan kirkossa

Pappi, kanttori, emäntä ja kastemalja.Pirkkalan kirkossa järjestetään kastetapahtuma helatorstaina 18.5.2023 kello 14–18.

Kastetapahtuma on perheille helppo kastehetki. Kastettavaksi voi tulla niin pieni kuin vähän isompikin lapsi, miksei rippikouluun menossa oleva nuorikin. Mukaan voi kutsua perheen lähipiirin juhlimaan lapsen tärkeää juhlaa. Pappeina tilaisuudessa ovat Reetta Mörttinen ja Olli-Pekka Silfverhuth

Kastetilaisuus suunnitellaan yhdessä papin kanssa, joka on yhteydessä perheeseen etukäteen. Kastepuvun voi lainata seurakunnalta. Kasteella on aina yksi lapsi kerrallaan. Jos kyseessä ovat sisarukset tai muuten saman porukan kastettavat, heidät voidaan kastaa yhdessä. Kastehetki kestää noin 20 minuuttia. Jos haluatte, kasteen jälkeen seurakunta tarjoaa kakkukahvit. Seurakunnalta voi tiedustella kyseiselle päivälle myös omaa juhlatilaa.

Kastettavan vanhemmista ainakin toisen tulee kuulua kirkkoon. Kastettavalla on oltava myös vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Ilmoittaudu kastetapahtumaan 1.2.-7.5.2023 tästä.

Tarvittaessa voit olla yhteydessä seurakuntatoimistoon. Ilmoittautumisen yhteydessä voi varata sopivan kellonajan kastejuhlapäivältä kello 14–18 väliltä.

Alla olevista kuvakkeista löydät Pirkkalan seurakunnan näköisesitteet kasteesta ja kastetilaisuuden ohjelmasta
(esitteet ei-saavutettavia pdf-tiedostoja)

Saavutettava kaste-esite, vain teksti, .doc tiedosto.

KasteLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lapsen kaste ohjelmaesiteLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lapsi puristaa aikuisen sormea.

Lapsi kastepuvussa.

Katso tästä kaunis video kasteesta ja kummiudesta.

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä

Vapahtajan sylin suojassa
pienet pirkkalalaiset

Vaneerista tehty Vapahtajan siluettihahmo.

Pirkkalan kirkon seinältä löytyy teos, johon kiinnitetään pirkkalalaisten kastettujen lasten nimikoidut kyyhkyset. Kyyhkysessä näkyy lasten etunimet sekä kastepäivä.

Kastetta seuraavana pyhänä messussa kirkkoväärtit laittavat esirukouksen yhteydessä linnut paikalleen.

Pienet nimikoidut kyyhkyset palautetaan kastetulle lapselle myöhemmin pidettävässä vauvakirkossa.