Seurakunta tukenasi

Kun mieltäsi painaa yksinäisyys, suru, masennus, parisuhdehuolet tai mikä tahansa muu murhe, voit kääntyä seurakunnan työntekijöiden puoleen. Papit, diakoniatyöntekijät, nuorisotyöntekijät, aikuistyöntekijä ja muut työntekijät ovat seurakuntalaisia varten. Myös Palveleva puhelin ja netti ovat käytettävissäsi.

Voit ottaa yhteyttä seurakunnan työntekijään, kun

• haluat puhua asioista jonkun kanssa luottamuksellisesti
  • tarvitset tukea vaikeuksissasi
  • haluat kuulla ideoita siitä, miten löytäisit oman paikkasi seurakunnassa sekä mielekästä toimintaa arkeesi
  • haluat osallistua vapaaehtoistoimintaan

Mikään asia ei ole liian pieni, kun se on sinulle tärkeä. Voit olla yhteydessä henkilökohtaisesti, puhelimitse tai netin välityksellä.

Diakoniatyön toimintamuodoista voit lukea lisää täältä.

Päivystävän papin numero

Päivystävä pappi palvelee sinua numerossa 03 342 7301.

Papin päivystys

Päivystävä pappi palvelee seurakuntatoimistolla (Suupantie 10, 2.krs) maanantaisin ja tiistaisin klo 9.30−12.

Päivystävän papin kanssa voit keskustella kaikista mieltä painavista asioista sekä kirkon ja seurakunnan toimintaan ja uskoon liittyvistä kysymyksistä. Keskustelu on luottamuksellista. Voit myös sopia kirkollisista toimituksista kuten kasteesta, avioliittoon vihkimisestä, hautajaisista ja kodin siunaamisesta.

Sielunhoito

Elämässä tulee vastaan tapahtumia ja tilanteita, jotka aiheuttavat syyllisyyttä ja jäävät painamaan mieltä. Elämä tuo eteen asioita, jotka tuhoavat ja rikkovat yhteyttä toisiin ihmisiin. Jumalallekin tulee käännettyä selkänsä.  Synnintunnustus tarjoaa jumalanpalveluksessa mahdollisuuden sisäisten asioiden purkamiseen, mutta välillä voi olla tarve saada henkilökohtainen mahdollisuus ripittäytymiseen.

Kaikki syyllisyys ei ole kuitenkaan synnin aiheuttamaa. Ihmisen osana on kantaa monenlaisia taakkoja mukanaan, ja syyllisyyttä aiheuttavat sellaisetkin asiat ja tapahtumat, joilla ei ole synnin kanssa mitään tekemistä. Sielunhoito on silloin hyvä vaihtoehto.

Sielunhoitoon liittyy vaitiolovelvollisuus.

Kotikäynnit

Vierailut kodeissa kuuluvat seurakunnan elämään. Kotikäynnille voi pyytää pappia, diakoniantyöntekijää tai muuta seurakunnan työntekijää tai vapaaehtoista.

Kotikäynneillä kohdataan erityisesti ihmisiä, jotka eivät itse pääse seurakunnan yhteisiin tilaisuuksiin.

Ehtoollinen kotiin

Mikäli ehtoolliselle tuleminen on vaikeaa, voit pyytää kotiehtoollista. Tilaisuudessa voi olla mukana myös muita läheisiä yhdessä sovittavalla tavalla.

Sururyhmä

Sururyhmä on vertaistukeen perustuva ryhmä omaisensa tai läheisensä menettäneille.

Enkeli.

Seurakunta haluaa olla tukenasi suruaikana. Tarjoamme mahdollisuuden kokoontua yhteen keskustelemaan ja käymään läpi suruun liittyviä kysymyksiä ja tunteita. Pohdimme kaikille yhteisiä arkisia asioita ja myös syvällisempiä elämän tarkoitukseen liittyviä kysymyksiä. Etsimme myös yhdessä toivon ja lohdutuksen näköaloja.

Tiedustelut sururyhmistä Pastori Jukka Jormanainen 050 364 5796.

Sinulle, joka kuljet surun tiellä

Olet menettänyt läheisen ihmisen.
Jotakin on peruuttamattomasti muuttunut.
Ehkä tuntuu siltä, kuin ilo olisi kadonnut ainiaaksi.
Elämän jatkaminen kysyy voimia.
Rakkaan ihmisen kuolema
ja uusi elämäntilanne herättävät monenlaisia kysymyksiä.
Suhde Jumalaankin on saattanut muuttua.

Tarvitsetko kuuntelijaa?

Onko elämäsi solmussa? Valtakunnallinen kirkon keskusteluapu tarjoaa kuuntelijan. Palveleva puhelin päivystää joka ilta kello 18 alkaen arkisin kello 01 saakka ja viikonloppuisin kello 03 saakka. Päivystäjät ovat kirkon vaitiolovelvollisia koulutettuja vapaaehtoisia ja työntekijöitä.

Suomenkielinen numero on 040 0221 180 ja ruotsinkielinen 040 0221 190.
Operaattori veloittaa puhelusta liittymäsopimuksen mukaisen hinnan.

Osoitteessa verkkoauttaminen.fi/palvelevanetti voit saada keskusteluapua viesteillä. Voit kertoa murheistasi myös tavallisessa kirjeessä. Mikäli haluat vastauksen, liitä mukaan nimesi ja osoitteesi.
Lähetä kirje osoitteeseen Palveleva kirje, PL 201, 00131 Helsinki.

Lasten eroryhmät

Täältä löydät tietoa lasten eroryhmistä.

Rahahuolet voivat yllättää kenet tahansa! Diakoniatyössä sinut kohdataan, siis nähdään ja kuullaan, kiireettömästi ja kokonaisvaltaisesti. Ota rohkeasti yhteyttä. Oman seurakuntasi diakoniatyöntekijät auttavat sinua eteenpäin.

Arjen ongelmat

Kirkko antaa apua elämän kriiseihin. Apua saa sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä.

Suru, kriisi

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua puhelimessa ja verkossa, missä tahansa. Voit ottaa yhteyttä myös omaan seurakuntaasi.

Keskusteluapua eri elämäntilanteisiin

Aikuisen ja lapsen kädet ristissä.