Vapaaehtoistoiminta

Päivitetty 21.2.2024

Hei vapaaehtoinen, tervetuloa kertaamaan tärkeitä ensiaputaitoja! Järjestämme vain vapaaehtoisillemme tarkoitetun maksuttoman koulutuksen torstaina 21.3. kello 18-20 Pirkkalan kirkolla.
Kurssista ei saa virallista todistusta, mutta senkin edestä käyttökelpoisia taitoja hätätilanteen varalle. Kouluttajana toimii sairaanhoitaja, KM Sanna Kauppinen. Pääset mukaan ilmoittautumalla ennakkoon ma 18.3. mennessä täältä
Nähdään kirkolla!

Tiesitkö, että lähes 40 prosenttia suomalaisista on mukana jonkinlaisissa vapaaehtoistehtävissä?

Vapaaehtoiset mahdollistavat meilläkin monenlaista toimintaa. Vuoden mittaan he ovat muun muassa

• olleet ohjaajina ja riemuinneet päivänsankareiden kanssa lasten kymppisynttäreillä
  • opastaneet ja palvelleet Pihliksen musiikkitapahtumien kävijöitä
  • tarjoilleet glögiä ja kohdanneet hautausmaalla kävijöitä pyhäinpäivänä
  • huolehtineet viikoittain Rantatuvan saunojen lämmittämisestä
  • leiponeet, neuloneet ja kuljettaneet leipomuksia Sirpakkaan sekä palvelleet asiakkaita
  • laulaneet, avustaneet ja aulakahvittaneet messuissa
  • keskustelleet ja olleet apuna mm. suomen kielen opettamisessa maahanmuuttajien kanssa Ystäväkylässä
  • vaihtaneet lamppuja, koonneet huonekaluja ja tehneet pientä ja isompaa remonttia milloin missäkin.

Vain muutamia mainitaksemme.

Kiitos vapaaehtoisille – olette tärkeitä ja arvokkaita tiimimme jäseniä.

Näin pääset mukaan

Pirkkalan seurakunta on yhteisö, joka kutsuu mukaan toimimaan. Haemme vapaaehtoisia  Vapaaehtoistyö.fi-sivustolla. Siellä pääset ilmoittautumaan monipuolisiin vapaaehtoistehtäviin ja tutustumaan erilaisiin tapoihin auttaa ja osallistua.

• Onko sinulla vapaata aikaa, jonka käyttäisit mielelläsi muiden ihmisten parissa?
  • Onko ruuanlaittaminen, leipominen tai asiakaspalvelutyö sinulle luontavaa?

Näitä tehtäviä on tarjolla esimerkiksi seurakunnan lähetyskahvila Sirpakassa tai diakonian ruokailujen järjestämisessä.

• Nauttisitko kävely- tai lehdenlukuhetkistä tai haluaisitko toimia ystävänä tai avustajana?
  • Oletko näppärä käsistäsi: onnistuuko pihatyöt, huonekalujen kokoaminen tai lampun asentaminen sinulta helposti? Tällaisia tehtäviä tekee seurakunnan miesten vapaaehtoisjoukko Apurit.
  • Kiinnostaisiko monikulttuurinen tai kansainvälinen vapaaehtoistyö? Ystäväkylässä pääsisit keskustelemaan ja toimimaan maahanmuuttajien parissa mm. kielen opettamisessa sekä pienissä auttamiskysymyksissä.
  • Haluaisitko olla mukana toteuttamassa sunnuntain messua, laulaa, lukea päivän tekstejä tai kerätä kolehdin?

Moni seurakuntalainen osallistuu kirkon toimintaan tekemällä joko säännöllisesti tai erillisissä tapahtumissa vapaaehtoistehtäviä.

Tässä oli vain muutamia esimerkkejä vapaaehtoistehtävistä.

Mielenkiintoiset tehtävät odottavat sinua.

Tule mukaan seurakunnan toimintaan.

Sinustako vapaaehtoinen? Kuvissa munkinpaistajia, kattovalaisimen asentaja ja ruuan jakajat.
Apurit kasaamassa Pappilan grillikotaa huhtikuussa 2016.

seurakuntasihteeri, vapaaehtoistoiminnan vastaava
Suupantie 10