Nimikkolähetit

Suomen Lähetysseura

Päivi ja Sakari Löytty.
Päivi ja Sakari Löytty, Namibia ja Eteläisen Afrikan alue

Päivi: sukupuolten välisen oikeudenmukaisuuden kehittäminen Eteläisessä Afrikassa.

Vuonna 2021 työn kautta tavoitettiin 5000 seurakuntalaista ja muuta yhteisön jäsentä.

Sakari: Paikallisen luterilaisen identiteetin vahvistaminen Eteläisessä Afrikassa.

Vuonna 2021 700 seurakuntalaista ja kirkkokuorolaista hyötyi jumalanpalvelus- ja musiikkikursseista.

Löyttyjen uutiskirje 1 2024

Lue Erjan lähettikirje tästä 8/2023

Lue Erjan työn aloittamisesta tästä

Suomen Ev.lut. Kansanlähetys, Etu-Aasia

Työntekijöitä Etu-Aasiassa seurakuntatyötä kehittämässä.

Lähetysyhdistys Kylväjä, Kaukasia

Työntekijöitä Kaukasiassa

Kysy lisää lähetys- ja kansainvälisen työn ohjaaja Tuomas Gustavssonilta.

Pirkkalan seurakunnan nimikkokohteet

Lähetysyhdistys Kylväjä:

Vammaisurheilulähetystyö, Mongolia

Nuoret pelaavat lentopalloa.

Lue lisää Mongolian työstä:

Suomen Lähetysseura:

Tansania: Edistämme lasten oikeuksia

Tansiania on yli 60 miljoonan asukkaan valtio Itä-Afrikassa. Viime vuosien kehityksestä huolimatta Tansania on edelleen YK:n inhimillisen kehityksen mittareilla köyhä maa. Suurin ongelma on nopea väestönkasvu. Tansania tuntee jo ilmastomuutoksen vaikutukset, kun sateesta on tullut ennalta arvaamattomampaa.

Tansanian evankelisluterilainen kirkko on yksi maailman suurimpia luterilaisia kirkkoja. Lähetysseura tukee hiippakuntien työntekijäkoulutusta, nuoriso-, nais- ja lapsityötä sekä tavoittavaa julistustyötä. Kehitysyhteistyöhankkeissa keskitytään vammaisten aseman parantamiseen ja opettajakoulutukseen.

Tansanian luterilainen kirkko yhteistyökumppaneineen on ottanut alusta asti vakavasti myös koronan vaikutukset. Sekä jumalanpalveluksia että koronatietoutta välitetään radiolähetysten avulla.

Aluejohtajan kirje (Tansania) 2/2023

Kiina: Kehitämme erityisopetusta Kiinassa

Aikuisia ja lapsia nauramassa.

Hankkeen tavoitteena on tukea syrjäytymisvaarassa olevia - kuten hiv-positiivisia, aidsia sairastavia ja kuuroja lapsia. Hankkeen yhtenä tavoitteena on tukea kuurojen lasten inklusiivista opetusta, jotta kuurot lapset saavat tasavertaiset mahdollisuudet osallistua yhteiskuntaan. Kiinassa syntyy arviolta 23 000 kuuroa lasta vuosittain.

Syyskuussa 2021 ensimmäinen kuuden kuuron lapsen joukko pääsi inklusiivisen opetuksen ryhmästä tavallisiin peruskouluihin. Kaikkiaan 341 lasta osallistui vuonna 2021 kuurojen lasten inklusiiviseen opetukseen.

Aluejohtajan kirje (Kiina) 2/2023

Kolumbia: Väkivallasta sovintoon

Ihmisiä istumassa puupenkeillä.

Yhteistyökumppani: Kolumbian evankelis-luterilainen kirkko (IELCO)

Vuoden 2016 lopulla Kolumbian hallitus ja maan suurin sissijärjestö FARC allekirjoittivat rauhansopimuksen yli 50 vuotta kestäneen sisällissodan päättämiseksi. Se ei ole kuitenkaan lopettanut levottomuuksia ja väkivaltaa, sillä toisen, pienen sissijärjestön ELN:n ja ns. puolisotilaallisten joukkojen toiminta on prosessin myötä jopa vahvistunut. Maaoikeuksiaan puolustavia kyläläisiä ja ihmisoikeuspuolustajia murhataan Kolumbiassa eniten maailmassa. Myös huumekauppa ja jengit rehottavat ja kaivosteollisuuden ekspansio lisää ihmisoikeuksien ja erityisesti maaoikeuksien loukkauksia. Antioquian maakunnan pääkaupunki Medellin on yksi Kolumbian väkivaltaisimmista ja kahtiajakautuneimmista kaupungeista. Medellinissä Medellinissä ja sitä ympäröivällä maaseudulla on vilkasta. elää satojatuhansia maan sisäisiä pakolaisia alttiina väkivallalle ja ihmisoikeusloukkauksille. Rauhansopimuksen toimeenpanovaiheessa alueelle on sijoitettu sissijärjestö Farcin entisiä taistelijoita, mikä lisää jännitteitä ja yhteisöjen haastetta konfliktinjälkeisen elämään siirryttäessä.

Hanke on aivan uusi. Varsinaiset hanketoiminnot pääsivät alkuun myöhään 2018 keväällä, sillä ensin odoteltiin ohjelmatukemme vahvistusta ulkoministeriöstä ja vasta sen jälkeen päästiin etsimään hankekoordinaattoria. Kirkon Medellinissä sijaitseva Emmaus-seurakunta on hankkeen vetovastuussa ja heidän pastorinsa John Hernandez tulee seuraamaan sen toteuttamista hyvin läheltä.

Aluejohtajan kirje (Etelä-Amerikka) 2/2023

Suomen Ev.lut. Kansanlähetys

Diakoniatyön projekti Tel Aviv.

Syksyllä 2022 veimme Tel Aviviin sirpakkalaisten kutomia villasukkia.