Taivaan alla -podcast

Kuuntele, mikä seurakunnassa puhututtaa. Vinkkaa somessa tai täällä viestintäämme kirkkoon, seurakuntaan tai ylipäätään elämään liittyvä aihe, josta kaipaisit keskustelua!

Jaksot ladataan seurakunnan SoundCloud-tilille, jonne pääset tästä.

Kuuntele jaksoja:

Uusimmat jaksot alimmaisena

Paastonajan podcast 2022: Kristilliset hyveet

Paastonajan podcast 2021: Seitsemän kuolemansyntiä

Jakso 1: KummiusLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Taivaan alla -podcastin ensimmäisessä jaksossa kirkkoherra Olli-Pekka Silfverhuth pohtii kummiutta. Hän muistelee edesmenneen kummisetänsä kanssa tekemiään vaellusretkiä, ottaa kantaa viimeaikaiseen kummiuskeskusteluun ja miettii, onko kummiutta lupa olla suorittamatta.

Jakso 2: SuruLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Taivaan alla -podcastin toisessa jaksossa puhutaan surusta ja surun kanssa elämisestä. Millaista on elämä elämänkumppanin kuoleman jälkeen? Millaisia ajatuksia ja tunteita sureva käy läpi ja mistä voi löytää lohtua? Kuinka selvitä yksin kodin töistä, jotka on 50 vuotta jaettu puolison kanssa?

Keskustelemassa ovat eläkkeellä oleva terveydenhoitaja Anna-Maija Lahtinen ja johtava diakoniatyöntekijä Riikka Rantakallio.

Jakso 3: Pappi vastaaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Miksi papit työskentelevät sunnuntaisin, vaikka sunnuntain pitäisi olla lepopäivä? Minkä takia messussa lauletaan "Herra, armahda meitä"? Onko mahdollista päästä taivaaseen ilman rakkaita läheisiään – ja mikä taivas se silloin edes on? Mihin kaikkeen ihmisen on saatava selitys?

Kuuntelijoiden lähettämiä kysymyksiä pohtivat vapaaehtoistoiminnassa mukana oleva Kati Näsi ja seurakuntapastori Tuula Mannermaa.

Jakso 4: Antti Tuisku - Valittu kansaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Antti Tuisku teki paluun uskontoteemaisella levyllä. Valittu kansa -albumilla hän leikittelee hengellisellä symboliikalla, kritisoi henkilöpalvontaa ja etsii jotain itseään suurempaa. Viestinnän työntekijä Heidi Möttösen vieraana on pirkkalalaislähtöinen teologian opiskelija Eetu Helminen.

Jakso 5: Death Cafe

Millaista on keskustella kuolemasta kahvin ja kakun äärellä? Death Cafe -tilaisuudet tarjoavat mahdollisuuden puhua kuolemasta avoimessa ja kunnioittavassa ilmapiirissä.

Tampereen ensimmäiset kahvilatapaamiset järjestivät podcastissa vierailevat diakoniatyöntekijät Hanna Välimaa ja Tanja Lähteenmäki.

Jakso 6: Harjoittelijana diakoniatyössä

Sosionomi-diakoniopiskelija Taina Silvàn on tehnyt opintoihinsa kuuluvaa työharjoittelua poikkeuksellisissa olosuhteissa. Podcastissa hän pohtii muun muassa kohdatuksi tulemisen tarvetta ja sitä, millaisia diakoniatyöhön vaikuttavia ilmiöitä koronakriisi aikanaan tuo esiin.

Jakso 7: Nuortenillasta oman kylän papiksi

Reetta Väisänen löysi nuorena Seurikselta yhteisön, jossa olo tuntui kotoisalta. Sittemmin tie vei teologiseen tiedekuntaan ja Tampereen tuomiokirkkoon pappisvihkimystä vastaanottamaan. Miten pirkkalalaislähtöinen Reetta päätyi nuortenillasta oman kylän papiksi?

Siirry tästä jakson saavutettavaan versioon.

Jakso 8: Mitä tehdä koulukiusaamiselle?

Mitä tehdä, jos koko luokka kiusaa? Entä jos on varma, että asiasta kertominen vain pahentaa tilannetta? Saako väkivaltaan vastata väkivallalla?

Nuorten kysymyksiin koulukiusaamisesta vastaavat Pirkkalan kunnan koulunuorisotyöntekijät Janne Juola (Snapchat: kouluntnuoliala) ja Sanni Karjalainen (konu_pirkkala).

Jakso 9: Ukrainan sota

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on kestänyt yli 200 päivää. Pappi Tuula Mannermaa ja toimittaja Liisa Heinänen kertaavat kuukausien aikana heränneitä tunteita ja ajatuksia. Miten suhtautua uutisiin, jotka ylittävät ymmärryksen ja ovat vastoin kaikkea oikeudentajua? Mikä on rukouksen merkitys kriisin keskellä? Entä mitä kirkko ajattelee sodasta – ja millaista apua on tarjolla, jos huoli maailmantilanteesta uhkaa kasvaa liian suureksi?

Jakso 10: Päivä diakoniatyöntekijän matkassa

Diakoniatyö juhlii tänä vuonna 150-vuotista taivaltaan, mutta työala on yhä monelle tuntematon. Kolme diakoniatyöntekijää valottaa työpäiväänsä päiväkirjamuodossa ja keskustelee ongelmista, joita heidän asiakkaansa kohtaavat. Näkyykö ruoan hinnannousu pidentyneinä ruokakassijonoina? Kuinka energiakriisi työllistää diakoniassa? Miten edetään, kun asiakas soittaa jääneensä asunnottomaksi?

Heidin vieraina ovat Petra Pajamäki Pirkkalan seurakunnasta, Pilvi Ojutkangas Tampereelta Harjun seurakunnasta ja Maarit Laitinen Sastamalan seurakunnasta.

Jakso 11: Toverini Maria

Jeesuksen äidistä Mariasta kerrotaan Raamatussa hämmästyttävän vähän. Inhimillisenä ja särkyvänä kuvatulla Marialla on kuitenkin suuri rooli Jumalan suunnitelmassa. Miten Mariaan tulisi suhtautua luterilaisessa kirkossa: missä menee pyhimyksen ja arvostetun tavallisen ihmisen raja? Mikä hänessä puhuttelee nykyihmistä?

Mariasta keskustelevat papit Varpu Miettunen-Hukari ja Tuula Mannermaa.

Jakso 12: Myyttejä klassisesta musiikista

Vivaldi, Bach, Bellini... Pirkkalan kirkossa soi kesäsunnuntaisin klassinen musiikki. Miten lähestyä genreä, joka mielletään usein vaikeaksi tai korkealentoiseksi? Entä jos klassikotkaan eivät kuulosta tutulta? Onko klassinen musiikki elitististä?

Klassista musiikkia koskevia myyttejä purkamassa musiikkipedagogi, musiikkituottaja ja solisti Maria Piirainen. Toimittajana viestinnän työntekijä Heidi Möttönen.

Siirry tästä jakson saavutettavaan versioon.

(Jaksot 1–4 on julkaistu ennen 23.9.2020, jolloin saavutettavuusdirektiivi tuli voimaan.)

Taivaan alla -podcastin logo.
Viestinnän työntekijä Heidi Möttönen ja kirkkoherra Olli-Pekka Silfverhuth.
Podcastia toimittaa Heidi Möttönen. Ensimmäisessä jaksossa kummiutta pohtii Olli-Pekka Silfverhuth.