Avustaminen messuissa kirkkoväärtinä

On hienoa, jos saamme apua jumalanpalvelusten ja messujen järjestämiseen. Vapaaehtoisia tarvitsemme kirkkoväärteiksi sekä aulakahvittajiksi. Väärteiksi ja aulakahvittajaksi voi ilmoittautua kenelle tahansa papille tai muulle seurakunnan työntekijälle, joka vie asian eteenpäin ja ilmoittaa, koska työlle on tarvetta.

Kirkkoväärtin tehtävinä on seurakuntalaisten tervehtiminen ovella, esirukouksen aikana kastelintujen kiinnitys ja muistokynttilöiden sytyttäminen, kolehdin kerääminen sekä messuun osallistuvien seurakuntalaisten palveleminen ja auttaminen työntekijöiden kanssa.

Kirkkoväärti voi myös lukea Raamatun tekstin tai esimerkiksi olla tekemässä esirukousta yhdessä papin kanssa. Näistä tehtävistä sovitaan papin kanssa etukäteen. Mikrofonin käyttöä on hyvä myös harjoitella.

Ehtoollisavustajaksi  voi päästä kirkkoherran kutsumana. Oman kiinnostuksensa voi myös kertoa itse. Kirkkoherra järjestää koulutuksen ja antaa luvan jakaa ehtoollista.

Tervetuloa tekemään yhdessä jumalanpalveluksia!

tehtäviin ilmoittautuminen vapaaehtoistyo.fi kautta

Pirkkalan kirkko kesällä.