Pirkkalan hautausmaan historiaa

Pirkkalan hautausmaa sijaitsee Pirkkalankylän maalaismaisemassa, Vanhan kirkon ympäristössä.

Hautausmaa on ollut vuonna 1921 perustetun uuden Pirkkalan seurakunnan hautausmaana sen alkuajoista lähtien. Hautausmaa on kaksiosainen: kirkon ympärille levittäytyy vanha osa ja Pappilantien toisella puolella sijaitsee vuonna 1991 avattu hautausmaan uusi osa.

Hautausmaan kartta löytyy tämän linkin takaa.

Vierailija löytää Pirkkalan hautausmaalta toisessa maailmansodassa kaatuneiden sankarihauta-alueen, sodissa kaatuneiden Karjalaan haudattujen muistomerkin ja vuoden 1918 uhrien muistomerkin. Lähellä vanhan kirkon sisäänkäyntiä sijaitsee muualle haudattujen vainajien muistopaasi ja -koroke, johon kävijä voi asettaa muistokynttilän.

Hautausmaan vesipisteet, kastelukannut ja muut puutarhavälineet ovat hautausmaavieraan vapaassa käytössä. Yleisö-wc sijaitsee kirkon takana Hautausmaan toimistossa / Kirkkotuvassa.

Hautajaisvieraalle Kirkkotuvan omaisten huone tarjoaa rauhallisen tilan odottaa toimituksen alkamista.

Lähes tuhannen vuoden historia

Pirkkalan hautausmaalla on pitkä ja polveileva historia. Nykyisen Vanhan kirkon paikalla on sijainnut vanhan Pirkkalan seurakunnan kirkko jo katolisena aikana, mahdollisesti jo 1200-luvulla. Näistä ajoista asti, tiettävästi jo 800 vuoden ajan, alue on ollut kristillisenä hautauspaikkana.

Hautausmaa-alueella sijainneet Pirkkalan vanhat kirkot eivät ole säilyneet. Vuonna 1858 hautausmaan keskivaiheilla sijainnut huonokuntoinen puukirkko purettiin, ja samalla ikivanha hautausmaa jäi pois käytöstä. Laajan Pirkkalan pitäjän ja seurakunnan hautaukset siirtyivät Pyhäjärven pohjoispuolelle rakennetun uuden kivikirkon, nykyisen Nokian kirkon (rak. 1837) hautausmaalle.

Hautausmaan pitkän historian eri vaiheiden jälkiä on yhä nähtävillä. Vanhimmalla alueella on Pirkkalan entisten kirkkojen muistomerkki. Muistokiven kohdalla on sijainnut kahden viimeisimmän kirkon alttarit. Muistokiven ympäristössä on yhä jäljellä vanhoja rautaristejä ja kivimuistomerkkejä 1700-ja 1800-luvuilta. Sitä vanhemmat puumuistomerkit eivät ole säilyneet.

Pirkkalan hautausmaan muistomerkit

Muualle haudattujen muistopaasi, Antti Lehtinen 2002.
Pirkkalan vanhojen kirkkojen muistomerkki, kivipaasi.
Vanhan kirkkon portti, Ilmari Virkkla.
Sankarihautamuistomerkki, kuvanveistäjä Ilmari Virkkala 1947.
Sodissa kaatuneiden Karjalaan haudattujen muistomerkki, 1956, Pirkkalan karjalaiset.
Sodissa kaatuneiden muistolaatta (kirkon seinässä), 1997, Pirkkalan kunta ja seurakunta.
Uurnahautojen muistolehto (kivimuuri), Matti Lämsä 1998.
Vuoden 1918 uhrien muistomerkki, kuvanveistäjä Villu Jaanisoo 2000.

Pirkkalan hautausmaa.