Majatalon vieraat Berit ja Severi Laakso löysivät helposti yhteisen sävelen

Berit lumisessa ympäristössä.

Beritin eli Tuula Nordströmin ohjelmistoon kuuluu gospelia, mutta myös omia isoja hittejä kuten Ystäväni muistathan. Kuva: Rami Marjamäki/Siltalehti

Huhtikuun Majatalo-illassa Pirkkalan kirkossa kuullaan myös otteita Laakson helmikuussa ilmestyneeltä esikoislevyltä Suureen maailmaan.

Kun Berit, oikealta nimeltään Tuula Nordström, muutti Floridaan vuonna 2003, siellä asui muitakin suomalaisia muusikoita. Monica Aspelund kutsui hänet kristinuskoon perehdyttävälle Alfa-kurssille.

– Alfa-kurssi alkaa suoralla ja yksinkertaisella kysymyksellä, kuka Jeesus on. Se on elämän tärkein kysymys. Siitä ja muistakin kurssin teemoista sai keskustella ja esittää näkemyksiiän, hän sanoo ja kertoo saaneensa vastauksen kysymykseen.

Nordström löysi tientä suomalaiseen seurakuntaan. Tunnettu laulaja huomattiin ja häntä pyydettiin esiintymään ja muihinkin tehtäviin. Ohjelmistoon tuli suomalaista gospelia kuten  Pekka Simojoen perustaman Exit-bändin musiikkia.

Karjala yhä muistoissa

Yhteistyö Beritin ja Laakson välillä alkoi noin puolitoista vuotta sitten.

– Berit tuli yhden keikan lopussa esittäytymään. Heti alusta asti oli ymmärrys siitä, että kumpaakin kiinnostaa tehdä musiikkia yhdessä ja laadukkaasti. Aloimme harjoitella ja miettiä ohjelmistoa. Halusimme tehdä musiikkia, joka koskettaa ihmisiä. Pirkkalassakin jokaisella laululla on oma merkitys, Severi Laakso sanoo.

Beritin ohjelmistosta Laakso nostaa itselleen tärkeäksi rajantakaiseen Karjalaan liittyvän laulun  Ystäväni muistathan. Berit levytti tämän hitin vuonna 1995 ja se on mukana myös Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi julkaistulla kokoomalevyllä Oi maamme Suomi: itsenäisen Suomen tärkeimmät sävelet.

– On vaikuttavaa, että saadaan laulaa asioista, jotka ovat edelleen ihmisten ajatuksissa ja unissa. Kysymme keikalla, onko paikalla joku, jonka sukujuuret ovat Karjalassa. Aina nousee käsiä. Ehkä ihmiset saavat laulun myötä lohtua.

Saa olla rennosti ja taputtaa

Pirkkalan illan alussa kuullaan puolisen tuntia otteita Severi Laakson uudelta levyltä. Hän on säveltänyt laulut ja sanoittanut suurimman osan. Laulut ovat syntyneet vuosien varrella. Levyä Laakso alkoi työstää valmistuttuaan Sibelius Akatemiasta vuonna 2021.

– Lauluni ovat soineet mukavasti Radio Dein taajuudella, mutta on hienoa päästä laulamaan niitä myös yleisön eteen.

Illan loppuosa on varattu Beritille yhdessä Laakson kanssa. Beritkin sanoo nauttivansa vuorovaikutuksesta yleisön kanssa.

– Kirkossakin voi olla rennosti ja meidän keikalla saa taputtaa.

Teksti: Liisa Heinänen

Majatalo-ilta Pirkkalan kirkossa 12. huhtikuuta 2024. Teemana Kuuntelen, saa sydän hengittää. Ilta alkaa kello 17.30 teetarjoilulla. Ohjelma alkaa klo 18. Vieraina iskelmälaulaja Berit ja muusikkopastori Severi Laakso.

Berit ja Severi Laakso kertovat, että yhteistyö lähti luontevasti liikkeelle. - Halusimme tehdä musiikkia, joka koskettaa ihmisiä. Kuva: Uolevi Salonen

Fri Apr 12 08:30:00 EEST 2024