Väkevässä Johannes-passiossa pilkahtelee pääsiäisen toivo

Passio-kuoro harjoituksissa Pirkkalan kirkossa.

Passio-kuoro koostuu kanttori Liisa Aaltolan kokoamista laulajista, joita johtaa tammikuussa työnsä aloittanut kanttori Sofia Harju. Hän hyppäsi lennosta tulonsa peruneen kapellimestarin paikalle. – Minut on otettu hyvin vastaan. Tämä on taitava kuoro, jonka kanssa voi tehdä monenlaista. Ylärivissä kolmas oik. haastatellut Ari Järvinen ja Harri Vainionpää, seuraavassa rivissä oik. Jaana Kärjä.

Pitkäperjantaina 1724 ensiesityksensä saanut Johannes-passio on soinut kirkoissa jo 300 vuoden ajan. Pirkkalassa Johann Sebastian Bachin menestysteos nähdään jälleen palmusunnuntaina 24. maaliskuuta, kun Pirkkalan kirkko muuttuu pääsiäisen tapahtumien näyttämöksi.

Dramatisoidun version esittävät Passio-kuoro ja -orkesteri solisteinaan sopraano Hanna-Mari Mõisnik, altto Outi Leino-Mäkiharju, tenori Joonas Eloranta ja basso Kristjan Mõisnik.

Rooleihin eläytyvät Tampereen Työväen Teatterin näyttelijä Jyrki Mänttäri (Jeesus), Antti Merto (Pilatus) ja Hanna Gibson (kertoja), joka myös ohjaa esityksen.

– Tämän passion tekee erityiseksi se, että evankelistan eli kertojan osuutta ei kuulla saksaksi laulettuna kuten yleensä, vaan hän lukee resitatiivit (puheenomaiset lauluosuudet) suomeksi. Lisäksi alkukuoron korvaa harvoin laulettu osa Christe, du Lamm Gottes, kanttori Liisa Aaltola kertoo.

Bach käy aivojumpasta

Esitystä varten koottu Passio-kuoro koostuu kokeneista laulajista. Ari Järvinen ja Harri Vainionpää tulkitsevat passion toista kertaa. Molemmat ovat harjoitelleet osuutensa aikoinaan niin perinpohjaisesti, ettei kiihkeässä rytmissä pysyminen tuota suuria ongelmia. Ei, vaikka heidän esityskielensä on saksa.

– Yllättävän hyvin tämä luonnistuu edelleen, vuosikymmentenkin jälkeen teksti tulee selkärangasta. Ensimmäinen esitys on ollut Pirkanpoikien kanssa Tampereen tuomiokirkossa vuonna 1976, poikakuoron perustajajäsen Ari Järvinen muistaa.

Jaana Kärjä puolestaan on saanut harjoitusta muutaman vuoden takaisessa Matteus-passiossa ja Joululaulukuorossa.

– Bach on hyvää aivojumppaa, hän summaa harjoitusten jälkeen.

Äänessä inhimillinen ihminen

Kerroksellista kaikin puolin, kuoroa johtava kanttori Sofia Harju kiteyttää.

Johannes-passion kerronta tapahtuu kahdella aikatasolla. Rinnakkain kulkevat dramatisoidut Raamatun tapahtumat ja nykyhetki, jossa laulajat kommentoivat käänteitä.

– Myös laulussa on paljon päällekkäisyyksiä, yksi aloittaa ja toinen liittyy mukaan. Vaikeita sävelkulkuja on paljon, mutta käytetyt soinnut ovat kuitenkin yksinkertaisia, Harju pohtii.

Kuoro laulaa Raamatun osuudet, joissa on äänessä useampi puhuja. Väkijoukon sanat saavat pontta yli 20-henkisestä kuorosta.

– Kansan huudot ovat väkeviä. Kiihkon vallassa kannustetaan, että ristiinnaulitse, ristiinnaulitse, Järvinen sanoo.

Myös solistien aariat ovat impulssiensa armoilla olevien ihmisten reaktioita. Teksteissä kuuluu mielipiteen nopea muutos.

– Aariat ovat inhimillisen ihmisen pohdintaa, aikansa rohkeampaa puhetta. Ne ovat näkymä sieluun ja vaihteleviin tunteisiin. Ensin vakuutellaan, etten koskaan kiellä sinua, ja seuraavassa hetkessä on eri ääni kellossa, Harju kuvailee.

Kiihkon vallassa kannustetaan, että ristiinnaulitse, ristiinnaulitse.

Kärsimyshistoriaan mahtuu myös toivon pilkahduksia. Monin paikoin kuuluu loppua kohti voimistuva pelastuksen sanoma.

Harvinainen suomenkielinen lopetus on tarkoitettu yhdessä seurakunnan kanssa laulettavaksi, Aaltola kertoo.

– Koskettavassa loppukoraalissa yleisö saa liittyä ylistykseen alkuperäisen idean mukaisesti omalla äidinkielellään.

Johannes-passio

• Pirkkalan kirkossa su 24.3. klo 20
  • Säveltänyt J.S. Bach, ensiesityksestä 300 vuotta
  • Dramatisoitu versio, näyttelijöinä Jyrki Mänttäri (Jeesus) ja Antti Merto (Pilatus), ohjaajana ja kertojana Hanna Gibson