Sofia sai johtaakseen Johannes-passion – "Hyppy suoraan syvään päätyyn"

Kanttori Sofia Harju.

Kanttori Sofia Harju on mukana myös kasvatuksen tiimissä miettimässä, miten lapsia voisi kohdata musiikin keinoin eri ikävaiheissa.

Seurakunnan musiikkielämä sai uutta sointia, kun kanttori Sofia Harju aloitti työnsä tammikuussa.

Sibelius-Akatemiasta valmistuneen Harjun erityisenä vastuualueena ovat kuorot. Kokeneiden laulajien Kirkkokuoro ja kehittyvien laulajien Kraak-kuoro saivat hänestä uuden johtajan.

Harjun ensimmäinen iso näytönpaikka on edessä maaliskuussa palmusunnuntaina. Silloin hän tuo Pirkkalan kirkossa yleisön eteen Passio-kuoron, joka kertoo laulullaan Kristuksen kärsimystarinaa perinteisessä pääsiäisnäytelmässä.

Johannes-passio on minulle iso juttu, hyppy suoraan syvään päätyyn. Toisaalta juuri tällaisen vastuun takia olen Pirkkalaan halunnut, ja mukaan on helppo hypätä, kun Liisa (Aaltola) on koonnut kuoron ja tehnyt sen kanssa hyvän pohjatyön.

Aivan tuntematonta näytelmän musiikki ei onneksi ole. Harju on esittänyt myös aiempien kuorojensa kanssa Bachin teoksia, joissa kuoro ja soololaulajat vuorottelevat samalla tavalla kuin Johannes-passiossa.

Yhdessä tekemisen iloa

Aiemmin pienessä Ähtärin seurakunnassa työskennellyt Harju iloitsee Pirkkalassa erityisesti siitä, että työkavereita riittää.

Enää ei tarvitse puurtaa yksin. Odotan sitä, että musiikkia pääsee tekemään yhdessä muiden kanssa.

Kanttorin työssä eniten hänen sydäntään lähellä ovat laulaminen ja elämän tärkeisiin etappeihin osuvat kirkolliset toimitukset, kuten häät ja hautajaiset.

On palkitsevaa päästä käyttämään omaa ääntään. Tuntuu merkitykselliseltä, jos se liikuttaa tai joku saa siitä iloa tai lohtua.

Sofia Harju

• Valmistunut Sibelius-Akatemiasta 2019
  • Työskennellyt aiemmin Ähtärin seurakunnassa
  • Vastaa Kirkkokuorosta ja Kraak-kuorosta
  • Johtaa palmusunnuntaina 24.3. Pirkkalan kirkossa nähtävän Johannes-passion.

Fri Feb 23 19:15:43 EET 2024