Miten puhua rohkeasti Jumalasta, kysytään paneelikeskustelussa

Nimikkolähetti Miia da Silva (vas.), rovasti Arto Köykkä ja toimittaja Heli Karhumäki.

Keskusteluun osallistuvat nimikkolähetti Miia da Silva (vas.), rovasti Arto Köykkä ja toimittaja Heli Karhumäki.

Millaista on 2020-luvulle sopiva rohkea ja ymmärrettävä puhe Jumalasta?

Kysymyksen äärellä ollaan sunnuntaina 9. lokakuuta seurakunnan paneelikeskustelussa, jossa toimittaja Heli Karhumäki, rovasti Arto Köykkä ja seurakunnan nimikkolähetti Miia da Silva tarkastelevat teemaa omaa työtaustaansa vasten.

– Usko Jumalaan voi nykymaailman tiede- ja todistepohjaisessa ajattelussa tuntua hölmöltä. Raamatusta löytyy sellaisiakin asioita, jotka eivät tänä päivänä ole suosittuja mielipiteitä tai linjassa niin sanotun woke-kulttuurin kanssa, da Silva pohtii.

– Silloin rohkeutta on uskaltaa olla muiden silmissä järjetön ja pysyä Raamatun linjassa ja sanassa.

Pitkään kristillisen Sana-lehden päätoimittajana työskennellyt Karhumäki tunnistaa kristittyihin kohdistuvat paineet.

– Oman vakaumuksen julkituominen on toisille helppoa ja tapahtuu kuin luonnostaan ilosta käsin. Toiset taas arastelevat kertoa vakaumuksestaan, koska sellainen ei sovi omaan persoonaan tai koska yhteiskunnan ilmapiiri on muuttunut uskontokielteisemmäksi. Moni kuitenkin haluaisi jakaa ilonsa ja toivonsa myös muille, ja siksi on hyvä keskustella asiasta ja jakaa kokemuksia.

– Olosuhteet ja edellytykset ovat tavattoman erilaisia, ja joskus on rohkeaa vaikkapa vain pitää ristikorua kaulassaan.

Eroon esitelmöinnistä

Pappina nuorten parissa työuransa tehnyt Köykkä keskittyisi siihen, ettei viestintä lipsahda luennoinnin puolelle.

– Liikaa on ainekirjoituksen kaltaista esitelmöintiä sieltä täältä tai elämäntaito-oppaiden löpinää. Tarvitaan riipaisevuutta, se on aidon uskonnollisen kielen tunnusmerkki.

Hän muistuttaa, että sanaston tulisi olla kaikille tuttua.

– On hylättävä sanat, jotka vain sisäpiiri tuntee ja jotka olisivat sanottavissa toisin, jos niitä vain vähän miettisi. Viime aikoina olen miettinyt sanaa "syntiinlankeemus". Se ei ole nuorten ymmärtämää kieltä. Syntiä ei voi korvata, lankeemuksen sijaan olisi puhuttava vaikkapa sortumisesta.

Viestimme rohkeasti Jumalasta -seminaari Pirkkalan kirkossa (Arokuja 8) su 9.10. klo 11.30. Juontajana Jukka Jormanainen, musiikkivieraana Manna-Maria.

2022-10-04 11:21:00.0