Oletko sinä uskottu, toivottu ja rakastettu?

Seurakuntavaalit 2022 logo.

Nyt jos koskaan on hyvä aika herätellä itseään ajatukseen, että jos asettuisi ehdokkaaksi syksyn seurakuntavaaleissa. Ehdokasasetteluvaihe on alkanut ja se päättyy 15.9. Syksyyn on toki vielä aikaa, mutta mitä jos käyttäisit aikaa yhteisten asioiden pohtimiseen ja lähtisit mukaan seurakuntavaaliehdokkaaksi?

Seurakuntavaaleissa ei ole kyse pelkästään oman seurakunnan paikallisista asioista, vaan myös koko Suomen evankelis-luterilaisen kirkon asioista ja kirkon tulevaisuudesta. Vaaleissa valitaan luottamushenkilöt seurakunnan korkeimpaan päättävään elimeen eli kirkkovaltuustoon. Marraskuussa valitut uudet luottamushenkilöt päättävät seurakunnan kaikista suurista asioista, kuten taloudesta, toiminnasta, toiminnan tavoitteista, kiinteistöistä sekä keskeisimmistä henkilövalinnoista. Kirkon ylintä päätösvaltaa käyttävät kirkolliskokousedustajat valitaan myös luottamushenkilöiden joukosta.

PÄÄTÖKSENTEOSSA on tärkeää, että siinä on mukana mahdollisimman erilaisia ja sitoutuneita ihmisiä. Moninaisuus auttaa kiinnittämään huomiota asioihin, jotka saattaisivat muuten jäädä huomioimatta. Jotta päätöksenteossa on mukana erilaisia ihmisiä, on välttämätöntä, että ehdokkaiksi lähtisi erilaisia ihmisiä. Vain näin voidaan päätöksenteossa vahvistaa demokratiaa. On tärkeää, että päätöksiä tekevät myös nuoret. Nuorten ääni tulee saada kuuluviin seurakunnan 27-paikkaisessa kirkkovaltuustossa, sillä vain he elävät sitä kokemusmaailmaa ja osaavat ajatella asioita nuorten näkökulmasta. Hyvä on muistaa, että nuorethan ovat myös kirkkomme tulevaisuus.

Tulevaisuuden kirkkoon tarvitaan sitoutuneita päättäjiä, jotka haluavat kirkon aseman säilyvän suomalaisessa yhteiskunnassa ja ihmisten mielissä. Tarvitaan ihmisiä, jotka pystyvät rohkeasti katsomaan eteenpäin. Kirkon strategian, Ovet auki, mukaisesti kirkkoon on kutsuttava sisään aivan kaikki.

LUOTTAMUSHENKILÖILLÄ on monia haasteita edessään. Kirkon tunnusluvut, kuten toimitusten määrä ja jäsenmäärä, ovat laskussa. Moni seurakunta kamppailee myös taloudellisten haasteiden kanssa. Onneksi Pirkkalassa asiat ovat keskimäärin paremmin, ja kirkkoon kuuluu meillä vielä 70,3 prosenttia kunnan asukkaista.

Ilmastomuutos on meidän kaikkien huolenaiheemme, ja sen hillitsemiseen pitäisi löytyä keinoja. Suomen evankelis-luterilainen kirkko on sitoutunut hillitsemään ilmastonmuutosta ja edistämään kestävää elämäntapaa. Pirkkalan seurakunnassa kannetaan myös ympäristövastuuta. Tästä osoituksena on jo vuonna 2001 Kirkkohallituksen myöntämä ympäristödiplomi. Ympäristötyö on jatkuva osa seurakunnan elämää ja toimintaa.

Kirkon tehtävänä on kutsua ihmisiä Jumalan yhteyteen sekä rohkaista välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta. Tehtävänä on myös ennen kaikkea luoda toivoa tulevaisuuteen. Luottamustehtävässä juuri näihin asioihin pääsee vaikuttamaan paikallisesti.

Seurakuntavaaliehdokkaana sinulla on hyvä mahdollisuus lähteä toimimaan yhteisten asioiden puolesta sekä rakentamaan ja uudistamaan tulevaisuuden seurakuntaa ja kirkkoa. Seuraava nelivuotiskausi kertoo, mihin suuntaan seurakuntaa viedään. Tulevien vaalien slogan, uskottu toivottu rakastettu, kiteyttää ajatuksen siitä, että me kaikki olemme tervetulleita kirkkoon ja että me kaikki olemme uskottuja, toivottuja sekä rakastettuja. Lähtisitkö sinä mukaan?

Mari Lilja

Pirkkalan seurakunnan tiedottaja