Seurakunta tuplasi Yhteisvastuukeräyksen tavoitteensa

Yhteisvastuukeräyspäällikkö Laura Furu Lahjoita mulle huominen -julisteen kanssa.

Yhteisvastuukeräyksen päällikkönä toimii tänä vuonna johtava varhaiskasvatuksen ohjaaja Laura Furu. Keräykseen voi osallistua esimerkiksi laskiaisriehassa sunnuntaina 27. helmikuuta.

Sunnuntaina käynnistynyt valtakunnallinen Yhteisvastuukeräys tukee tänä vuonna koronan seurauksista kärsineitä lapsia ja nuoria. Kampanja nostaa esiin nuorten toivottomuuden kokemuksen pitkittyneen pandemian keskellä.

Tärkeä teema sai Pirkkalan seurakunnan tuplaamaan keräystavoitteensa. Tavanomaisen 15 000 euron sijaan tähtäimessä on 30 000 euron potti.

– Keräyksen tavoitteena on lisätä turvallisia aikuisia lasten ja nuorten arkeen, ettei kukaan jäisi yksin. Korona-aika on vain lisännyt nuorten mielenterveysongelmia, joista joka viides kärsi jo ennen pandemiaa, Yhteisvastuukeräyspäällikkö, johtava varhaiskasvatuksen ohjaaja Laura Furu sanoo.

Seurakunnassa erityisesti perhe- ja vauvaryhmät sekä nuorten kokoava toiminta ovat olleet koronan vuoksi pitkiäkin aikoja tauolla.

– Rajoitukset viimeisen kahden vuoden aikana ovat aiheuttaneet sen, että kynnys kokoontua yhteen ja lähteä tutustumaan uusiin ihmisiin on korkea.

Konkreettisia tekoja paikallisesti

Keräystuotosta lahjoitetaan 40 prosenttia Suomeen ja 60 prosenttia Kirkon Ulkomaanavun kautta kehitysyhteistyöhön ja katastrofiapuun.

Kotimaan summa jaetaan puoliksi paikallisseurakunnille ja Lasten ja nuorten keskukselle, jossa kehitetään kohderyhmän hyvinvointia tukevia jalkautuvia palveluja.

Pirkkalaan jäävä osuus käytetään seurakunnan luotsaamaan ystäväperhetoimintaan ja syrjäytymisvaarassa olevien yläkouluikäisten vertaisryhmiin.

Furu luottaa pirkkalalaisten auttamishaluun. Vuoden mittaan vastaan tulee useita erilaisia tapoja osallistua keräykseen.

– Uskon hyvien ja konkreettisten tekojen tekemiseen paikallisella tasolla. Tavoitteeseen pääsemiseksi tarvitaan toki jokaisen ihmisen, yhteisön, järjestön, yhdistyksen ja yrityksen apua.

– Perinteisten rahalahjoitusten lisäksi voi auttaa esimerkiksi järjestämällä lapsen kaverisynttärit kodalla tai tarjoutumalla apukäsiksi vaikkapa laskiaisriehaan helmikuun lopussa. Myös myöhemmin avautuvaa kirkkopakopeliä pelaamalla voi tehdä hyvää.

Lue lisää Yhteisvastuukeräyksestä ja tutustu lahjoitusvaihtoehtoihin täällä.

Tue Feb 08 16:44:00 EET 2022