Pirkkalan seurakuntaan liittyi ennästysmäärä uusia jäseniä vuonna 2021

Kirkkoherra seurakuntatoimiston oven edessä.

Kirkkoherra Olli-Pekka Silfverhuth iloitsee, että viime vuonna kirkkoon liittyi ennätysmäärä ihmisiä Pirkkalassa.

Pirkkalan seurakunnan jäsentilastot ovat valmistuneet. Pirkkalan yhteen laskettu jäsenmäärä vuoden 2021 lopussa oli 14 200 henkilöä. Pientä kasvua oli jäsenmäärässä, sillä vuonna 2020 luku oli 14 130.

Pirkkalan kunnan 20 207 asukkaasta 70,3 prosenttia kuului kirkkoon. Vuotta aikaisemmin kirkkoon kuului 71,4 %.

Valtakunnallisesti kirkon jäsenten osuus väestöstä on noin 66,5 prosenttia. Vuotta aiemmin kirkon jäsenyys oli 67,7 prosentilla suomalaisista eli laskua vuoden takaiseen määrään on noin 1,2 prosenttiyksikköä.

Viime vuoden aikana kirkon jäseneksi Pirkkalassa liittyi 102 henkilöä, mikä on 32 henkilöä enemmän kuin edellisvuonna.

– Kirkkoon kuulumisen osalta ja isossa kuvassa kehitys on Pirkkalassa saman suuntainen kuin koko maassa. Silti vuoteen sisältyi paljon ilonaiheita. Kirkkoon liittymisten osalta viime vuosi oli ennätysvuosi. Seurakunta toimii monella tavalla eri ikäisten pirkkalalaisten hyväksi. Seurakunnan jäsenyydellä on merkitystä tämän mahdollistamisessa, kertoo kirkkoherra Olli-Pekka Silfverhuth.

Pirkkalassa syntyneestä lapsista 63,2 % sai kristillisen kasteen. Viime vuonna 139 lasta kastettiin. Kasteiden osalta moni on joutunut siirtämään kastetilaisuutta, koska koronarajoitukset ovat asettaneet haasteita perhejuhlien järjestämiselle.

Suomessa kirkkoon kuuluvista 15-vuotiaista nuorista rippikoulun kävi 90,5 prosenttia ja kaikista 15-vuotiaista nuorista 74,5 prosenttia. Pirkkalan seurakunnassa kirkkoon kuuluvista nuorista rippikoulun kävi 95,5 prosenttia ja kaikista 15-vuotiasta nuorista 89 prosenttia.

Seurakunta auttaa ihmisiä moniammatillisesti

Diakonian asiakaskontaktimäärä oli 483 vuonna 2021. Asiakasmäärässä ei ole suurta muutosta verrattuna vuoteen 2020. Suurin osa asiakkaista oli yksinasuvia tai lapsiperheitä. Avun tarve liittyi useimmiten eniten taloudellisiin ongelmiin.

- Asiakkaiden ongelmia olivat myös esimerkiksi terveydelliset asiat, työttömyys, asumiseen liittyvät asiat, ihmissuhteet ja elämän taitekohtien kriisit. Moniongelmaisuus on yleistä, kertoo johtava diakoniatyöntekijä Riikka Rantakallio.

Seurakunnalla on myös hyvät mahdollisuudet auttaa moniammatillisesti. Sama asiakas voi saada apua niin taloudellisiin, hengellisiin kuin parisuhdeasioihinkin. Perheiden kotiin suuntautuvalla, määräaikaisella, Tukea arkeen-toiminnalla voidaan helpottaa perheen arjen sujumista.

2022-02-07 14:32:00.0