Yhteisvastuukeräyksen tulos viime vuonna yli kaksi miljoonaa

Vasemmassa laidassa ikäihmisen käsi, oikeassa kolikoita.

Vuoden 2021 Yhteisvastuukeräys ylsi koronan asettamista rajoitteista huolimatta yli kahteen miljoonaan. Keräystulos parani edeltävään vuoteen verrattuna, ilmenee Kirkkopalvelujen mediatiedotteesta.

Varoja kerättiin taloudellisesti heikossa asemassa oleville ikäihmisille teemalla Eniten yllätti köyhyys.

– Yhteisvastuukeräys halusi toimia niiden ihmisten äänenä, jotka arjessaan joutuvat tekemään valintoja ruoan, lääkkeiden ja muiden perushankintojen välillä, sanoo Kirkkopalvelujen varainhankinnan päällikkö Eija Kilgast mediatiedotteessa.

Korona vaikeutti perinteisiä lähikeräyksiä lähes koko vuoden ajan. Digitaalisten keräystapojen käyttö sen sijaan kaksinkertaistui vuoden aikana.

Pirkkalassa yli 12 000 euron

Pirkkalan keräystulos vuonna 2021 oli 12 324,63 euroa. Summasta jää seurakuntaan 20 prosentin osuus 2 464,93 euroa.

Varat käytetään pienituloisten ikäihmisten ahdingon helpottamiseen oman seurakunnan alueella.

– Tulos harmillisesti pieneni aiemmista vuosista. Toisaalta monia suunniteltuja tapahtumia jouduttiin perumaan pandemian takia, mikä osaltaan selittää tulosta, kirkkoherra Olli-Pekka Silfverhuth toteaa.

– Käännetään asia niin, että parannetaan tulosta tänä vuonna. Ihmisillä on kuitenkin auttamishalua olemassa.

Yhteensä keräystuotosta lahjoitetaan kotimaahan 40 prosenttia. Tuotto jaetaan paikallisseurakuntien, Kirkon diakoniarahaston ja STEP-koulutuksen kokoaman kansanopistoverkoston kesken.

Kirkon diakoniarahasto kohdentaa 10 prosentin osuutensa keräystuotosta ikäihmisten taloudelliseen auttamiseen ja elämänlaadun kohentamiseen.

Kansanopistot taas järjestävät ikäihmisille maksutonta digiopastusta lyhytkursseina 12 paikkakunnalla. Opetus alkaa syksyllä 2022.

Maailmalla 60 prosentin osuus keräystuotosta suunnataan Kirkon Ulkomaanavun kautta kehitysyhteistyöhön ja katastrofiapuun.

– Olemme kiitollisia tuesta kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleville ihmisille. Tukemme on kokonaisvaltaista, minkä vuoksi akuutin hätäavun jälkeen lähdetään rakentamaan kokonaisten perheiden tulevaisuutta koulutuksen ja toimeentulon kautta, kertoo Kirkon Ulkomaanavun humanitaarisen avun päällikkö Eija Alajarva.

Thu Feb 03 15:47:52 EET 2022