Nämä kesätyöntekijät voit kohdata lähiviikkoina

Kuvakollaasi kesätyöntekijöistä.

Vas. Ida "Ade" Ahtikivi, Olli Närvänen ja Marika Koppana.

Seurakunnan kesäajan toiminnassa on jälleen mukana joukko kesätyöntekijöitä eri työaloilla. Heitä voi kohdata esimerkiksi tiekirkossa, tapahtumissa, nuorisotyön piirissä ja heinäkuusta alkaen myös kahvila Sirpakassa.

Nyt esittäytyvät kesäkuun alussa aloittaneet nuorisotyön kesätyöntekijät ja toinen kirkon oppaista.

Vanha kirkko ja vaihdellen muut toimipisteet

Tiekirkkoon tutustuttaa tänä vuonna Olli Närvänen, joka työskentelee Vanhalla kirkolla vuoroviikoin.

– Opastamisen lisäksi autan hautausmaalla ja huolehdin seurakunnan tilojen siivoamisesta ja ylläpidosta, hän kertoo.

Yhdistetyssä työnkuvassa Närvästä kiinnostavat eniten ihmiset, mutta myös kirkon historia, jota hän on valmistautunut avaamaan tiekirkon kävijöille.

Seurakunta on tullut Närväselle jo aiemmin tutuksi myös ohjaajan näkökulmasta.

– Olen muun muassa ohjannut kouluikäisille suunnattua Minecraft-kerhoa, ja monenlaisia muitakin hommia on tullut tehtyä.

Nuorisotyö: nuortenillat, leirit ja teemapäivät

Nuorisotyön rivejä vahvistavat edelliskesältä tutut Ida ”Ade” Ahtikivi ja Marika Koppana.

– On ihana olla taas Pirkkalassa kesäteologina. Odotan kesältä erityisesti kohtaamisia ja monipuolisia työtehtäviä, maisterivaiheessa teologiaa opiskeleva Ahtikivi iloitsee.

– Olen mukana yhdellä rippileirillä, muuten työ painottuu etenkin nuorteniltoihin torstaisin ja sunnuntaisin Pappilassa. Saan olla mukana myös lasten päiväleirillä, kirkolla pidettävissä "kesäpihoissa" ja juhannusjuhlissa.

Lisäksi kesään mahtuu muutama jumalanpalvelus ja hartauksia, mikä sopii hyvin pappeutta kohti suuntaavalle Ahtikivelle.

Sekä Ahtikiven että Koppanan juuret ovat Pirkkalassa. Molemmat ovat olleet oman rippikoulunsa jälkeen ripareilla mukana isosen ja apuopettajan rooleissa.

Nyt kirkon nuorisotyötä opiskeleva Koppana pääsee ensi kertaa oman alansa töihin. Viime kesänä hän työskenteli Pappilassa muun muassa kesäkierroksia vetäen.

Tänä vuonna Pappilaan vievät nuortenillat, jotka ovat keskeinen osa myös hänen työtään.

– Kesään mahtuu myös yksi rippileiri, kouluikäisten päiväleiri ja muita yksittäisiä teemapäiviä, muun muassa monikulttuurinen leiripäivä.

– Vaikka seurakunnassa työskentely onkin jo melko tuttua, on kiva saada kokemusta aina vain lisää ja sitä kautta kehittyä työssä, Koppana pohtii.

Molempien kesä huipentuu elokuun lopussa Pihlisrockiin, joka on nuorten järjestämä jokavuotinen bänditapahtuma.

Wed Jun 14 11:07:00 EEST 2023