Tervetuloa Aija Kaartinen, kesäpappimme

Aija Kaartinen alkukesän vihreydessä koivun luona.

Kaartinen on työskennellyt paljon määräaikaisissa papin tehtävissä, pitkään asuinpaikkakunnallaan Valkeakoskella.

– Pidän mielelläni hiljaisuuden retriittejä ja hengellisen ohjauksen koulutuksia Hiljaisuuden ystävien toiminnassa. Retriitit ja hengellinen ohjaus ovat minulle tärkeitä, ja sen työn olen voinut yhdistää määräaikaisiin papin tehtäviin.

Kaartiselle on tärkeää myös ekumenia, työ, joka haluaa lähentää ja yhdistää kristittyjä kirkkokuntia.

- Äitini oli ortodoksi, ja sitä perua ikonit ovat minulle tärkeitä. Olen pitänyt paljon tilaisuuksia ikoneista ja niiden kanssa rukoilemisesta. Graduni kirjoitin Fransiskus Assisilaisesta. Se vei minut Italiaan kymmeneksi vuodeksi, ensin opiskelemaan ja sitten vielä työhönkin.

Nykyisessä papin työssä Kaartinen kokee omakseen erityisesti surevien tukemisen.

– Jos voin vähänkin helpottaa surevan ihmisen oloa… Hautajaiset ovat minusta sitä tärkeintä papin työtä. Jumalan läsnäolo voi lohduttaa ja rohkaista surunkin keskellä.

Aija Kaartinen on työskennellyt pappina koko työuransa ajan. Häntä surettaa nähdä, miten moni ihminen etsii muualta elämäänsä sisältöä, jonka seurakunta ja kirkko voivat tarjota.

– Kun ihminen sanoo, ettei usko Jumalaan niin kuin kirkko opettaa, tietääkö hän, miten kirkko opettaa? Ja kun Jumala on vielä suurempi ja enemmän kuin kirkko opettaa.

– Kirkon tehtävä on auttaa ihmistä kohtaamaan Pyhä ja kokemaan Jumalan rakastava läsnäolo.

Aija Kaartinen työskentelee koko kesän Pirkkalan seurakunnassa, lyhyt tauko menee retriittityössä. Milloin lomailet?
– Kesätyön päätyttyä syyskuun puolivälissä lähden Lappiin.

2023-06-07 14:35:00.0