”Kunnostamisessa on nuorille tavoitetta ” – odotettu mopopaja vietti avajaisiaan

Niklas Liljeroos Pirkkalan mopopajan edustalla.

Niklas Liljeroos, 15, aikoo käydä mopopajalla mahdollisimman usein. Tuore mopon omistaja osallistuu mielellään myös pajan yhteisen projektimopon rassaamiseen.

Pitkään odotettu mopopaja avasi ovensa torstaina 4.5. Vaitin yritysalueella. Avajaiset keräsivät Jasperintiellä sijaitsevan hallin täyteen kaikenikäisiä mopoharrastajia Pirkkalasta ja lähikunnista.

Puoli vuotta sitten oman moponsa saanut Niklas Liljeroos kertoo, että mopojen huoltamiseen tarkoitettu tila tulee tarpeeseen.

– Monilla on mahdollisuus tutustua täällä uusiin ihmisiin. On hyvä, että paikalla on myös mopoista tietäviä aikuisia, joilta voi tarvittaessa kysyä apua.

Kunnan ylläpitämällä pajalla voi työstää myös yhteiseen käyttöön hankittuja mopoa ja skootteria. Nuorisokoordinaattori Sanna Piispasen mukaan Fixtremeltä ja Moposportilta lahjoituksena saadut menopelit ovat kunnostettavissa toimintakuntoisiksi.

– Molemmat ovat vähän raatoja, mutta oikealla huollolla toimivia pelejä. Niiden kunnostamisessa on nuorille mukavasti tavoitetta.

Yhteisvastuu-tuotolla työkaluja

Piispanen myöntää kunnan nuorisopalvelujen olleen uuden edessä, kun mopopajaa ryhdyttiin perustamaan. Onneksi apu löytyi läheltä.

– Asiaan perehtyneet nuoret ovat olleet vahvasti tukena. Oppia on haettu myös Lempäälästä, jossa vastaava paja on toiminut kolmisen vuotta.

Kustannuksissa auttoi seurakunnan kautta saatu Yhteisvastuukeräyksen tuotto. Pirkkalaan jääneellä noin 3500 euron osuudella hankittiin muun muassa työkaluja ja muuta tarpeellista.

– Keräystuoton saaminen oli onni, sillä toimintaan ei ollut varattu budjettia.

Vapaaehtoisia tarvitaan

Mopopaja kytkeytyy Lasten ja nuorten keskuksen koordinoimaan valtakunnalliseen moottoripajatoimintaan. Sen tarkoitus on tarjota nuorille mielekästä tekemistä, samanhenkistä seuraa ja turvallisia aikuisia ympäri Suomen. Ohessa on mahdollista oppia liikennekäyttäytymisestä.

Pirkkalan pajalla on kunnan nuorisotyöntekijöiden lisäksi vapaaehtoisia aikuisia, jotka tuntevat mopoilun maailmaa.

– Heitä mahtuu mukaan vielä enemmänkin, Piispanen toivottaa.

Mopopaja kesäkuun alkuun avoinna kerran viikossa alkaen to 11.5. klo 17–19.30 os. Jasperintie 276, halli 1, tila 21. Kesällä aukioloajat laajenevat kahteen päivään viikossa, jos kävijöitä riittää.

Fri May 05 16:14:00 EEST 2023