Sunnuntaina soi maailman hiljaisin soitin, klavikordi, Pirkkalan Vanhassa kirkossa

klavikordi_annamaria_eija.jpg

Eija Virtanen ja Anna Maria McElwain soittavat kahta klavikordia Pirkkalan Vanhassa kirkossa su 26.3.2023.

Klavikordi on mainittu historiallisissa lähteissä jo 1300-luvulla ja niitä rakennettiin 1800-luvun puoliväliin saakka.

Se ei ole ainoastaan maailman hiljaisin soitin, vaan sen sanotaan myös olleen Johann Sebastian Bachin lempisoitin, jolla säveltäjän mukaan paremmin kuin millään muulla soittimella saattoi tulkita hänen teostensa hienouksia.

Pirkkalan vanhassa kirkossa sunnuntaina 26.3. klo 19 pidettävässä konsertissa on näitä Bachin lempisoittimia kaksittain. Eija Virtanen ja Anna Maria McElwain soittavat niillä Bachin triosonaattin G-duurissa sekä iki-ihanan Airin. Ohjelmassa on lisäksi Bachin pojan Wilhelm Friedemannin duetto sekä sooloteoksia isältä ja pojalta.

Vaikka Suomi onkin noussut merkittävänä maana klavikordinsoiton maailmankartalle, niin Pirkkalassa sitä kuullaan ensimmäistä kertaa. Lisäksi, kahden klavikordin konsertit ovat erityisen harvinaista herkkua. Tähän intiimiin mutta silti säihkyvään konserttiin on vapaa pääsy.

2023-03-20 09:16:00.0