Kevään kohokohta: Maria-oratorio Pirkkalan kirkossa

Maria-oratorioFBtapahtumakansi2.png

Jeesuksen äiti Maria on päähenkilö musiikkiteoksessa, joka esitetään Pirkkalan kirkossa sunnuntaina 12.3. klo 19. Teos esitetään nyt toisen kerran. Viime toukokuussa ensiesitys täytti Pispalan kirkon, eivätkä kaikki halukkaat mahtuneet konserttiin.

Maria-oratorion on säveltänyt Janne Salmenkangas ja tekstin on kirjoittanut Elisa af Hällström

Raamattu kertoo Jeesuksen äidistä Mariasta varsin vähän. Maria-oratorion tapahtumat ovat tuttuja Raamatusta, mutta teksti on kuitenkin fiktiota.

– Raamatuntutkija Outi Lehtipuu oli teologinen oppaani käsikirjoitustyössä. Hän rohkaisi minua kirjoittamaan Mariasta oman näkemykseni, Hällstöm mainitsee.

Maria oli nuori nainen, joka joutui valtavien tapahtumien keskipisteeseen. Hän on toisaalta tavallinen nainen, toisaalta ei ollenkaan tavallinen.

–Mariaa voidaan pitää ihmisistä lähinnä Jumalaa olevana, koska hän oli Jeesuksen äiti.

Janne Salmenkangas luonnehtii sävellystään pitopöydäksi, jossa on tarjolla monenlaista ruokaa.

–Vaikka sävellän nykymusiikkia, se ei ole vaikeaa ymmärtää. Kuulijaystävällisen musiikin mausteena on toki haastavia harmonioita etenkin dramaattisissa kohdissa. Kokonaisuus on kuitenkin maanläheinen ja helppo kuunnella, Salmenkangas kuvailee.

–Yksi kohta perustuu uneen, jossa sain musiikin kuin lahjana. Unessa tuntui, kuin olisin ollut oikeasti kantaesityksessä Pispalan kirkossa. Sain unestani ideoita, jotka kirjoitin seuraavana aamuna ylös. Ne olivat hyviä vielä paperillakin!

Teoksen esittävät Pirkkalan kirkossa Harjun Kamarikuoro, Tampereen akateeminen sinfoniaorkesteri TASO, solistit ja urkuri.

Solisteina ovat Harjun seurakunnan kanttorit: Marian roolin laulaa Sanna Ketola, Jeesuksena on Janne Salmenkangas ja Elisabetina Tarja Laitinen. Suomen Kansallisoopperasta Gabrielina vierailee Heikki Hattunen. Andreas Ahola on Joosef. Urkuja soittaa kanttori Elina Peura ja esityksen johtaa kuorokapellimestari Heikki Liimola.

Oratorio on oopperan kaltainen musiikkiteos, mutta oratoriossa ei ole näyttelemistä, lavasteita ja pukuja kuten oopperassa.
Maria-oratorio 12.3. klo 19 Pirkkalan kirkossa, Arokuja 8. Ohjelma 15 € tuntia ennen ovelta.

Lue lisää Maria-oratorion syntyvaiheista:

Maria-blogi: Maria oratorio valmistuu

Elisa af Hällströmin haastattelu Yle Areenassa