Yhteisvastuupotti Pirkkalassa suurempi kuin vuosiin

Laura Furu_Yv 2022_nettiin.jpg

Vuoden 2022 Yhteisvastuukeräyksellä saatiin Pirkkalassa kokoon 18 460,75 euroa. Varoja kerättiin koronapandemian seurauksista kärsineille lapsille ja nuorille niin Suomessa kuin maailmallakin.

Yli 18 000 euron keräyspotti erottuu edukseen viime vuosien tuloksia tarkasteltaessa. Esimerkiksi vuodesta 2021 (12 324,63 euroa) tulos kasvoi yli 6000 eurolla.

Keräyspäällikkö, johtava varhaiskasvatuksen ohjaaja Laura Furu iloitsee pirkkalalaisten auttamishalusta.

– Yhdessä pääsimme hienoon tulokseen. Kiitos kuuluu kaikille, jotka lähtivät liikkeelle lasten ja nuorten puolesta.

Paikallinen osuus moottoripajatoimintaan

Keräystuotosta 60 prosenttia ohjataan Kirkon Ulkomaanavun kautta kehitysyhteistyöhön ja katastrofiapuun. Loput 40 prosenttia lahjoitetaan Suomeen.

Kotimaan summa jaetaan puoliksi paikallisseurakunnille ja Lasten ja nuorten keskukselle, jossa kehitetään kohderyhmän hyvinvointia tukevia jalkautuvia palveluja.

Pirkkalaan jää 20 prosentin osuus 3692,15 euroa.

– Summa käytetään Pirkkalan nuorisopalveluiden järjestämään moottoripajatoimintaan, joka on saanut hyvän vastaanoton muualla Suomessa, Furu kertoo.

Keräystapoja riitti

Varoja kerättiin vuoden mittaan monessa eri yhteydessä. Yhteisvastuun hyväksi järjestettiin muun muassa useita tapahtumia ja Pirkanmaan ensimmäinen kirkkoon suunniteltu pakohuonepeli.

Kesällä pottia kerrytettiin Pappilassa saunomalla, SUP-lautailemalla ja nauttimalla kärrykahvilan herkkuja.

Keräykseen ohjattiin myös osuus kahvila Sirpakan tuotosta.

– Ehkä erikoisin keräystavoista oli kuivatun hevosenlannan myyminen. Kaikenlaista on kokeiltu, Furu hymyilee.

Mon Feb 06 16:36:00 EET 2023