Uusi valtuusto on valittu – Pirkkalassa vaalien äänestysprosentti oli 16,5

ääntenlaskenta_nettiin_pieni_vaaka.jpg

Seurakuntavaalien tulos vahvistettiin Pirkkalassa varsinaisen vaalipäivän päätteeksi sunnuntai-iltana 20.11. Kirkkovaltuuston toimintakaudelle 2023–2026 valittiin yhteensä 27 henkilöä viidestä eri ryhmästä. Suurimpana ryhmänä tulevalla nelivuotiskaudella jatkaa Seurakuntaväki.

Äänestysprosentti oli 16,5, kun se edellisissä vaaleissa oli 19,4 prosenttia. Äänioikeutettuja oli yhteensä 10 957 ja heistä äänioikeuttaan käytti tänä vuonna 1806 henkilöä.

16–17-vuotiaista äänioikeutettuja oli 497 ja heistä vaaliuurnille suuntasi 38 henkilöä. Nuorten äänestysprosentti tässä ikäryhmässä oli 7,6.

Puolet valituista uusia

Uusia valtuutettuja on yhteensä 14, tosin osa heistä on ollut aiemmin varalla valtuustossa.

– Uusi valtuusto vaikuttaa osaavalta ja hyvin Pirkkalan toimintaympäristöä tuntevalta. Äänestysprosentin putoaminen kirpaisee, mutta onneksi oltiin kuitenkin koko maan keskiarvoon nähden paremmalla puolella, kirkkoherra Olli-Pekka Silfverhuth sanoo.

Ääniharavaksi nousi Ryhmä Lähteen Riitta Kuismanen 111 äänellä.

Ryhmä Lähteen listalta valtuustoon pääsi viisi ehdokasta. Seurakuntaväen ehdokkaista valtuustopaikan sai 11 henkilöä. Demareiden, Vihreiden ja sitoutumattomien joukossa valittuja oli kahdeksan. Pirkkalan Partiolaisista valituksi tuli kaksi henkilöä, ja Kirkko keskellämme -ryhmästä valtuustoon pääsi yksi ehdokas.

Voit tarkastella Pirkkalan tuloksia myös täällä. Valtakunnalliseen tulospalveluun pääset tästä.

Kirkkovaltuustoon 2023–2026 valittiin:

• Eero Pellikka