Ensimmäinen rukousvihkonen julkaistiin

Ensimmäinen rukousvihkonen jaossa Pirkkalan seurakunnassa

Alkusyksystä ilmestynyt Pirkkala rukoilee -vihkonen on tehty sopivaksi jokaisen käteen. Kävin jututtamassa vihkosen toimituskuntaa, joka iloitsee kovasti sen valmistumisesta.

- Tämä syntyi seurakuntalaisten toiveesta. Tietysti siis toivomme, että vihkonen päätyisi mahdollisimman monen käsiin. Sen käyttötarkoitus on moninainen. Se luo sekä yksilölle että ryhmälle käyttökelpoisia aiheita. Haluamme vihkosella rohkaista säännölliseen, päivittäiseen rukoukseen.

Seurakunnan työntekijöistä seurakuntapastori Tuula Mannermaa ja aikuistyönohjaaja Jukka Peltola olivat mukana toimittamassa vihkosta Pirjo Salmisen, Liisa Heinäsen, Markku Kuusjärven, Pentti Korhosen, Mika Vehkasaaren ja Maaret Natusen kanssa.

Miksi rukoilu on tärkeää?

- Rukous on se käsi, joka liikuttaa sitä kättä, joka liikuttaa koko maailmankaikkeutta. Rukous on sydämen puhetta Jumalan kanssa, sanallista tai sanatonta. Se pohjautuu Jumalan rakkauteen ihmistä kohtaan. Rukous on niin kristillisyyden kuin seurakunnankin ydintä, Jumalan antama lahja. Se voi olla pyytämistä, vastaanottamista, kiitosta, esirukousta, ylistystä, palvomista tai vain hiljaista läsnäoloa. Rukous voi olla hetkellistä tai pitkäaikaista. On Jumalan vastaus rukouksiimme mikä tahansa, Hän on aina kanssamme olosuhteista riippumatta, sillä olemme hänen rakkautensa kohteita.

Osaavatko kaikki rukoilla?

- Kyllä osaavat, koska rukous ei ole suoritus, joka olisi sidottu tiettyyn kaavaan, ilmaisutapaan tai paikkaan. Kun rukous osoitetaan yhdelle tai kaikille Pyhän kolminaisuuden persoonista, on osoite aina oikea.

Miten opettaa lapset rukoilemaan?

- Omalla esimerkillään ja yksinkertaisin rukouksin. Rukoukseen liittyvä opetus ja juttelu ovat merkityksellisiä. Kotona voi iltasella sytyttää kynttilän ja rukoilla vaikkapa jonkin valmiin rukouksen. Vanhemmilla ja isovanhemmilla on tässä asiassa tärkeä tehtävä, mutta myös seurakunnalla.

Onko seurakunnassa rukouspiiriä?

- Toivoa naisille (TN) -rukousryhmä kokoontuu kerran kuussa iltaisin rukoilemaan erityisesti maailman tyttöjen ja naisten puolesta. TN-päiväryhmä kokoontuu joka toinen tiistai kello 13 kirkon aikuistyön tilassa. Kuukauden ensimmäisenä tiistaina rukoillaan TN-rukouskalenterin mukaan. Vanhassa kirkossa on aamurukous torstaisin ja perjantaisin klo 7.30–8.30. Rukous on vahvasti esillä myös maanantaisin Sanaa ja rukousta -piirissä sekä keskiviikkoisin Soljiksen naisten ja miesten piireissä. Ne toimivat vuoroviikoin. Leijon vintillä on rukoushetki keskiviikkoisin klo 20. Lisäksi on myös useita seurakuntalaisten vetämiä, kodeissa kokoontuvia rukousryhmiä. Pirkkalan seurakunnan ensimmäistä rukousvihkosta jaetaan maksutta molemmissa kirkoissamme, Sirpakassa ja Loukonlahden seurakuntakodissa.

HMK

Kuvassa Pirkkala rukoilee 2022 -vihkosesta iloitsemassa tekijäryhmän seurakuntapastori Tuula Mannermaa, Liisa Heinänen, Markku Kuusjärvi ja Pirjo Salminen.

Fri Sep 23 10:59:00 EEST 2022