Nokian ja Pirkkalan 100-vuotista historiaa juhlitaan syyskuussa − juhlaviikonlopun ohjelmassa seminaari, kävelymessu ja juhlakonsertti

Kartta Rajasalmen sillan kohdalta.

Nokia ja Pirkkala, sekä kunnat että seurakunnat, ovat Pyhäjärven moneen kertaan yhdistämä ja erottama parivaljakko. Yhteinen satavuotisjuhlaviikonloppu kutsuu palaamaan kauas yhteisiin juuriin, juhlimaan yhdessä nykyhetkeä ja pohtimaan tulevaisuutta. Juhlaviikonloppua vietetään 3.−4.9.2022 Nokialla ja Pirkkalassa.

Viikonlopun ohjelmassa on juhlaseminaari, jonka puheenvuoroissa luodataan alueen yhteistä menneisyyttä, nykypäivää ja tulevaisuuden haasteita. Seminaarin puhujina ovat kirjailija Anneli Kanto, vuoden professori 2022 Jari Stenvall, siviilikriisinhallinnan asiantuntija Antti Häikiö sekä futuristi, tietokirjailija Perttu Pölönen. Yleisö voi seurata puheenvuoroja sekä paikan päällä että verkon välityksellä.

Nokian ja Pirkkalan historia linkittyy monin tavoin Nokian ja Pirkkalan seurakuntien historiaan. Niinpä myös seurakunnat ovat vahvasti mukana juhlaviikonlopun ohjelmassa. Kaikuja sadan vuoden takaa kuullaan lauantaina 3.9. järjestettävässä juhlakonsertissa Pirkkalan kirkossa, kun kirkkomuusikot Pyhäjärven molemmilta rannoilta yhdistävät voimansa. Sunnuntaina 4.9. perinteisten jumalanpalvelusten lisäksi on ainutlaatuinen mahdollisuus osallistua kävelymessuun Rajasalmen sillan kauniissa maisemissa.

Juhlaviikonlopun järjestävät Nokian kaupunki, Pirkkalan kunta, Pirkan opisto, Nokian seurakunta ja Pirkkalan seurakunta.

Katso lisää tapahtuman verkkosivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

2022-08-18 10:50:00.0