Kävitkö riparisi 50 vuotta sitten Pirkkalassa? Sinua saatetaan kaivata

Pirkkalalaiset Hilja Ylinen ja Pentti Kuusjärvi Pihlajaniemessä.

Hilja Ylinen ja Pentti Kuusjärvi ovat iloisia, että moni 50 vuoden takainen riparikaveri on kiinnostunut jälleennäkemisestä.

Pirkkalan Pihlajaniemessä rippikoulunsa käynyt leiriryhmä kokoontuu ensi kertaa 50 vuoteen. Ryhmän konfirmaatiota vietettiin Vanhassa kirkossa kesäkuussa 1972.

Jälleennäkeminen järjestetään tutuissa maisemissa Pappilan väentuvassa keskiviikkona 17.8. kello 17 alkaen.

Idean tapaamisesta sai Mikko Seppälä, joka eläköityi toukokuussa Mäntsälän seurakunnan kirkkoherran virasta.

– Eläkkeellelähtöjuhlani yhteydessä tapasin sukulaisia ja vanhoja ystäviäni. Heitin siinä ilmoille, että oletteko huomanneet, että pian tulee 50 vuotta rippikouluryhmämme konfirmaatiosta.

Samassa pöydässä istuneet Pentti Kuusjärvi ja Hilja Ylinen tarttuivat toteamukseen ja ryhtyivät etsimään vanhoja riparikavereita koolle kutsumista varten. Hieman alle 30 hengen ryhmästä on tavoittamatta vielä muutama ihminen.

– Jos tietää kuuluvansa joukkoon, ei muuta kuin tervetuloa mukaan. Tarkoitus on muistella ja ihmetellä menneitä retrohengessä. Olisi hienoa, jos mukaan tulijat ehtisivät verestää muistojaan ja miettiä etukäteen, mitä noilta ajoilta voisi kaivaa esiin, Seppälä sanoo.

– Illan päätteeksi siirrytään aittakappeliin, josta löytyy nykyään pätkä rippikirkosta irrotettua alttarikaidetta. Sen äärelle pääsemme taas asettumaan, Kuusjärvi hymyilee.

”Sysäsi tiettyjä asioita syvemmälle”

Toisinaan rippileirillä saaduilla kokemuksilla on nuoren elämään merkittävä vaikutus. Oman maailmankuvansa Seppälä kertoo notkahtaneen leirin aikana.

– Kirkollisessa perheessä kasvaneena olin jyvällä asioista, mutta ripari sysäsi tiettyjä asioita syvemmälle. Se, mikä ennen oli yleistä, muuttui siellä enemmän yksityiseksi.

Kanttori-isä Pentti Seppälä toivoi pojan seuraavan jalanjälkiään, mutta tämän kutsumus löytyi papin työstä.

Seppälä muistaa, kuinka isän kanssa nuorena väännettiin kättä uuden sukupolven riparilauluista.

– Nuoren seurakunnan veisukirjan eli Punaisen laulukirjan lauluja kauhisteltiin, että mitä ihmeen renkutuksia nämä ovat.

– Olimme ensimmäisiä, jotka niitä lauloivat. Sittemmin niistä tuli aika suosittuja, itsekin usean riparin vetänyt Seppälä sanoo.

Rippikouluryhmän jälleennäkeminen Pappilan väentuvassa (Pappilantie 65) ke 17.8. klo 17.

Kesällä 1972 konfirmoitu rippikouluryhmä Pirkkalan Vanhan kirkon portailla.

Mon Aug 08 11:50:00 EEST 2022