Perheneuvonta osaksi seurakunnan tarjoamaa tukea

Perheneuvonta_Tuula Mannermaa_nettiin.jpg

– Asiakkaan tilannetta voidaan lähestyä esimerkiksi erilaisten kuvakorttien kautta, sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa kouluttautunut pastori Tuula Mannermaa sanoo.

Seurakunta tarjoaa pirkkalalaisille yhä kattavammin tukea ihmissuhteiden erilaisissa solmukohdissa.

Uusin aluevaltaus on perheneuvonta, jota on käynnistetty kolmen koulutetun työntekijän voimin. Myös korona-aikana toimintansa aloittanut Parisuhdepuhelin palvelee nykyään kaikissa ihmissuhdekysymyksissä nimellä Suhdehelppi.

– Apua kannattaa hakea, jos tuntuu, ettei kaikki ole kohdallaan tai ettei ymmärrä itseään tai toista erilaisissa ihmissuhteissa, sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa kouluttautunut pastori Tuula Mannermaa sanoo.

– Parisuhteiden lisäksi ongelmia voi olla muissakin lähisuhteissa, esimerkiksi perheenjäsenten välillä, aikuistyönohjaaja, perheneuvoja Jukka Peltola toteaa.

Solmuja pyritään avaamaan keskustelun tai tunnetaideterapian keinoin. Diakoniatyöntekijä, tunnetaideterapeutti Jouni Kivimaan kanssa vaikeita tunteita ja elämän ongelmakohtia on mahdollista lähestyä esimerkiksi maalaten.

– Sen jälkeen katsotaan ja lähdetään avaamaan, mitä paperille tuli. Kysyn kysymyksiä, mutta asiakas itse oivaltaa, mistä on kysymys.

Taustalla suuri kysyntä

Viime vuoteen asti pirkkalalaisia on ohjattu Tampereen seurakuntayhtymän Perheasiain neuvottelukeskukseen. Käynnit on maksanut Pirkkalan seurakunta.

– Viime vuonna perheneuvonnasta maksettiin 46 000 euroa. Hinnan lisäksi vastaan tuli ruuhka, jota on ollut myös Pirkkalan kunnan palveluissa. Nämä antoivat aihetta oman neuvontapalvelun avaamiseen, Peltola kertoo.

– Tällä hetkellä jonot Perheasian neuvottelukeskukseen ovat hyvin pitkät ja sieltä ohjataan asiakkaita meille.

Seurakunnan tarjoamat tapaamiset ovat asiakkaalle maksuttomia ja luottamuksellisia. Niitä voi olla tarpeesta riippuen yksi tai useampi.

– Mikä vain tilanteessa on hyvä, Kivimaa sanoo.

– Pyrimme tapaamisiin virka-aikana, mutta joskus voimme ottaa vastaan vielä ennen iltakuutta. Meihin saa helpoimmin yhteyden soittamalla Suhdehelpin numeroon, joka on avoinna arkisin kello 9–15.

Suhdehelppi numerossa 03 342 7303 vielä kesäkuun ajan ja jälleen elokuussa kesäloman jälkeen.

Fri Jun 17 11:57:00 EEST 2022