Seurakunnan kerhotila, Soljis, sai näyttävät teippaukset ikkunoihin

Soljiksen kerhotilan edessä Heidi Möttönen, Outi Virtanen ja Mari Lilja.

Soljiksen teippausprojektin lopputulosta kävivät ihastelemassa viestinnän työntekijä Heidi Möttönen (vas.), suunnittelija Outi Virtanen (kesk.) ja tiedottaja Mari Lilja (oik.).

Pirkkalan seurakunnan uusi kerhotila, Soljis, sijaitsee Soljan alueella. Koronapandemia vuoksi toimintaa ei ole vielä paljoa ollut tilassa, mutta syyskauden käynnistyttyä kerhotila täyttyy käyttäjistä. Tilassa on tähän mennessä kokoontunut muun muassa koululaisten eri kerhoryhmiä, vertaistukiryhmiä ja erityislasten rippikoulu. Tilassa on järjestetty myös parisuhde- sekä diakonia- ja aikuistyön tapaamisia.

Kerhotilan näkyvyyden parantamiseksi tilan ikkuna- ja ovipintoihin haluttiin teettää teippaukset.
- Tarkoituksena oli saada tila julkisivultaan erottumaan alueen asunnoista selkeästi seurakunnan kerhotilaksi. Teippauksilla haluttiin tuoda myös sisätiloihin hieman lisää yksityisyyttä, kertovat tiedottaja Mari Lilja ja viestinnän työntekijä Heidi Möttönen.

Tilan julkissivun teippaukset on suunnitellut Outi Virtanen, joka myös kolme vuotta sitten suunnitteli Pirkkalan seurakunta -kuosin.
- Teippauksen värit ja osa yksityiskohdista on poimittu jo olemassa olevasta kuosista sekä uuden asuinalueen ympäristöstä suoraan. Kaikki ikkunat ovat teippauksiltaan erilaiset, kertoo Outi Virtanen.

Teippaukset herättävät positiivista huomioita

Suunnittelu lähti liikkeelle jo olemasta kuosista ja sen värimaailmasta. Suunnitteluprosessissa oli mukana myös seurakunnan viestintätyöryhmä.
- Visuaaliselta ilmeeltä toivottiin jotain jo tuttua vanhasta, jotain uutta kuvastamaan Soljan aluetta sekä luonnon näkymistä. Tässä suunnittelija on onnistunut erinomaisesti, toteaa Mari Lilja.

- Toiveena oli, että tilaan tulisi ikkunoista valoa ja että teippausten yläreuna olisi hieman aaltoileva. Värejä pitää olla kokonaisuutta ajatellen sopivasti ja niiden pitäisi sopia myös ympäristöön. Osaltaan suunnitteluun vaikutti myös se, että tila pitää erottua ympäristöstään positiivisella tavalla ja herättää riittävästi huomiota informatiivisuudellaan, taustoittaa Virtanen suunnitteluprosessia.

Suunnittelija on myös itse tyytyväinen lopputulokseen.
- Tässä työssä oli kiinnostaa se, että asuinalue on uusi. Pidän Soljan alueesta arkkitehtuurin ja rakennusten sijoittelun näkökulmasta. Tämä olisi tosi kiva projekti toteuttaa.

Syksyn alussa kolme tutustumistilaisuutta

Elo-syyskuussa Soljiksessa järjestetään kolme avointa tilaisuutta, joissa on hyvä mahdollisuus tutustua tilaan, muihin ihmisiin sekä seurakunnan toimintaan. Elokuun 29. päivä pöytä on katettua aamupalahetkeä varten kello 8.30-10. Samana päivä on toinen tilaisuus iltapalan merkeissä kello 18-20.30. Kolmas tutustumistilaisuus on 11.9. kello 17-18.30. Silloin viiden teehetkessä siunataan uusi kerhotila käyttöön.

Soljis sijaitsee osoitteessa Kauppiaankatu 15 A 1.

Soljiksen ikkunateippaus.Soljiksen ikkunateippaus.Soljiksen ikkunateippaus.Soljiksen ikkunateippaus.

Wed Jun 08 10:42:00 EEST 2022