Tiekirkko avaa ovensa kesävieraille

Pirkkalan Vanha kirkko kesällä.

Pirkkalan Vanha Kirkko avaa toistamiseen ovensa kuntalaisille ja kesävieraille tiekirkkona.

Kirkkoon pääsee tutustumaan maanantaista 6. kesäkuuta alkaen arkisin kello 10–15 välillä oppaan johdolla tai omatoimisesti. Kirkonpenkkiin voi tulla myös vain levähtämään ohikulkumatkalla.

Viime vuonna 100 vuotta täyttänyt kirkko tarjoaa nähtävää sekä arkkitehtuurin että taiteen ystäville.

Alttaritaulun on maalannut kuvataiteilija, arkkitehti Uuno Alanko. Aihevalinta on Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen. Taulussa Jeesus herättää leskiäidin pojan kuolleista Nainin kaupungissa.

Pylväiden taidemaalaukset puolestaan ovat kirkon suunnittelijan, arkkitehti Ilmari Launiksen käsialaa.

Tutkittavaa löytyy myös hautausmaalta, jossa kulkee Nomadi-reitti Tarinoita 100-vuotiaasta. Reitti esittelee hautausmaata opastaen kulkijaa rastilta toiselle. Ilmainen Nomadi-sovellus on ladattavissa puhelimen sovelluskaupasta.

Tiekirkko (Anian rantatie 226) avoinna 6.6.–5.8. arkisin klo 10–15. Paikalla on opas.

2022-05-30 14:39:05.0