Soili Juntumaa kesäpapiksi

soili Juntumaa istuu soffalla.

Soili Juntumaa toimii Pirkkalan seurakunnan kesäpappina elokuun puoliväliin saakka. Hän on toiminut pappina 33 vuotta. Aluksi hän oli seurakunnan lehtorina ja uskonnonopettajana. Myöhemmin tuli tutuksi sairaalapapin työ Tampereella, kappalaisen tehtävät Orivedellä sekä Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa. Kirkkoherrana Juntumaa oli kahdeksan vuotta Rengossa.

- Aloitan työt Pirkkalassa oikein hyvällä mielellä. Olen aina tykännyt papin työstä. Tällainen työpätkä sopii oikein hyvin tämän hetkiseen elämäntilanteeseeni. Teen töitä neljänä päivänä viikossa.

Työkalenterinkin on jo hyvää vauhtia täyttymässä. Työtehtäviin kuuluvat mm. kirkolliset toimitukset sekä messujen toimittaminen. Heinäkuussa Juntumaa vetää pyhiinvaellusosuutta Pirkkalasta Nokialle.

- Nyt kalenterissa on jo varattu seitsemän kastetta ja jokunen hautaan siunaaminen.

Pirkkala on jokseenkin tuttu paikka Juntumaalle. Lapsuuden perhe asui Rantaperkiössä ja moni koulutoveri oli Pirkkalasta. Tällä hetkellä hän asustelee Tampereella Ruotulassa.

Tulevana sunnuntaina 22.5. on Juntumaan ensimmäinen messu Pirkkalan kirkossa. Hän on silloin saarnavuorossa.

- Odotan innolla, että pääsen pitämään messua. Pidän saarnojen laatimisesta sekä niiden pitämisestä. Rakastan messuja ja haluan suunnitella niitä niin monipuolisesti, kuin messukaava vaan antaa myöden. Tulevaan messun on tulossa rippikoululaisia kirkkokäynnille. Haluan myös heidät ehdottomasti ottaa huomioon messussa.

Juntumaa kertoo, että Pirkkalan molemmat kirkot ovat hänelle tuttuja.

- Pääsiäisenä kävimme mieheni kanssa Pirkkalan kirkossa. Myös muutaman kerran korona-aikana olemme täällä käyneet kirkossa.

2022-05-19 11:17:15.0