Kunta palkitsi Apurit vapaaehtoistyöstä – ”Jäätte ihmisten sydämiin”

Apurit rivissä Pihlajaniemen portailla. Apureiden keskellä Anita Ranta.

Kunniakirjat luovutettiin Apureille Pihlajaniemessä, jossa ryhmä kokoontuu maanantaisin jakamaan viikon tehtävät. Muistamassa oli Anita Ranta. Seurakunnan puolesta paikalla oli Apureiden toimintaa koordinoiva diakoniatyöntekijä Jouni Kivimaa.

Seurakunnan naapuriapua tarjoava Apurit on saanut tunnustusta yli 10-vuotisesta toiminnastaan. Pirkkalan kunta palkitsi ryhmän vapaaehtoistyöstä maanantaina 9. toukokuuta osana juhlavuottaan.

Pirkkalan työllisyyspalvelut sekä osallisuus- ja hyvinvointifoorumi muistaa muitakin pirkkalalaisia vapaaehtoistoimijoita vuoden mittaan. Palkittavia on yhteensä 100, ja heidät valitaan kuntalaisten vinkkien perusteella.

Kunniakirjat jakanut Anita Ranta kertoo monen ehdottaneen palkintoa Apureille.

– Olette hiljaista porukkaa, joka ei tee itsestään numeroa. Käynneillänne olette monelle avuksi ja jäätte ihmisten sydämiin.

– Konkreettisen avun lisäksi merkitystä on kohtaamisella. Kyse ei ole vain lampun vaihtamisesta, vaan usein työn ohessa vaihdetaan kuulumisia ja saatetaan kahvitellakin.

Apurit ottivat tunnustuksen vastaan kiitollisin mielin. Kunnan Asiointipisteessä odottavat vielä käsin tehdyt muistamiset.

– Hieno kunnia, että näin muistetaan, Olli Hämäläinen sanoo.

– Jatketaan samaan malliin. Hommaa riittää, kun uusia kerrostaloja nousee, Kari Luotonen toteaa.

Konkreettisen avun lisäksi merkitystä on kohtaamisella.

Avun pyytämistä voi oppia

Ranta kysyi, kuinka helposti pirkkalalaiset kutsuvat Apurit avukseen. Arastellaanko yhteydenottoa vai onko avun pyytäminen kuntalaisille luontevaa?

– Nuorempi porukka osaa pyytää apua vähän paremmin. Vanhemmat ovat tottuneet pärjäämään yksin ja saattavat pitkittää yhteyden ottamista, Luotonen kertoo.

– Kyllä moni on kertonut miettineensä pitkään ennen kuin soitti, mutta ollut tyytyväinen, että tuli soitettua, Sakari Nurminen sanoo.

– Keikkoja tulee paljon myös suositusten kautta. Sana kiertää naapurustossa ja tuttavapiirissä, Asko Höylänen toteaa.

Kokemus osoittaa, että avun pyytämistäkin voi oppia.

– Ensimmäinen kerta on usein vaikein, mutta sen jälkeen helpottaa. Siitä kertoo se, että vakioasiakkaita on paljon, Veikko Hänninen sanoo.

Koronan aikana myös Apureiden toiminta on ollut välillä tauolla. Nyt tehtäviä otetaan taas vastaan tavalliseen tapaan, mutta koronan varjo näkyy vielä.

Pitkittyneen pandemian myötä keikkojen määrä on pudonnut hieman yli puolella. Normaalivuonna keikkoja on keskimäärin 200, koronavuonna taas 80.

Apurit arvelevat asiakkaiden olevan edelleen varovaisia viruksen suhteen. Toiveena on, että yhteydenottojen määrä kääntyy pikkuhiljaa kasvuun.

– Välttämättä ei ole pyydetty apua, vaikka tarvetta olisi ollut. Yksin asuva ihminen kaipaa välillä myös juttukaveria, jos ei pääse itse seurustelemaan, Hänninen toteaa.

Vapaaehtoisia voi vinkata palkittavaksi tällä kunnan lomakkeella.

Mon May 09 16:25:00 EEST 2022