Anna yhdistää vapaaehtoisen ja tehtävän

Vapaaehtoistoiminnasta vastaava, seurakuntasihteeri Anna Riuttamäki koivun vieressä.

”Jokaisella on jotakin annettavaa, jonka avulla voimme yhdessä rikastuttaa ja kehittää toimintaamme. Jos vähänkään miettii vapaaehtoistoimintaan lähtemistä, kannattaa ihmeessä kokeilla. Se ei sido mihinkään”, Pirkkalan seurakunnan vapaaehtoistoiminnasta vastaava, seurakuntasihteeri Anna Riuttamäki kannustaa.

Kun seurakunnan vapaaehtoistoiminnasta kiinnostunut etsii sopivaa tehtävää, avuksi tulee Anna Riuttamäki.

Pirkkalan seurakunnan vapaaehtoistoiminnasta vastaava seurakuntasihteeri yhdistää tekemistä kaipaavat ihmiset ja vapaana olevat tehtävät.

– Vapaaehtoiset mahdollistavat meillä monenlaisen toiminnan toteuttamisen. He ovat arvokkaita ja tärkeitä tiimimme jäseniä, Riuttamäki sanoo.

Vapaaehtoistoiminnan koordinointi ja kehittäminen tuli osaksi Riuttamäen työtä vuoden alussa. Hänen vastuullaan ovat muun muassa vapaaehtoisten koulutukset ja sopimusasiat sekä vapaaehtoistyö.fi-sivuston ylläpitäminen seurakunnan osalta.

Lisäksi hän pitää yhteyttä muihin vapaaehtoistoimijoihin ja on mukana uusien vapaaehtoisten rekrytoinnissa.

– Taustatukena minulla on hyvä, ammattitaitoinen työntekijöistämme koostuva vapaaehtoistiimi.

Vapaaehtoiset saavat vastuutehtäviinsä perehdytyksen ja tukea työntekijöiltä. Jos tehtävään vaaditaan erityinen koulutus, seurakunta huolehtii siitäkin.

Erilaista osaamista tarvitaan, sillä aktiivisen seurakunnan toiminnan kirjo on laaja.

– Vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia on runsaasti. Tarjolla on niin lyhytkestoisia ja kertaluonteisia kuin säännöllisiä, viikoittaisia tehtäviä, Riuttamäki kertoo.

– Toimintaan voi sitoutua omien voimavarojensa mukaan, ja mukana voi olla juuri niin pitkään kuin haluaa. Tehtävästä riippuen mukaan voi tulla myös vain yhdeksi tai kahdeksi kerraksi.

Yli 200 vapaaehtoisen joukko on hajaantunut seurakunnan eri työalojen tehtäviin. Heitä voi kohdata muun muassa ystävä- ja maahanmuuttajatoiminnassa, kerhomummoina ja -vaareina, lähetyskahvila Sirpakassa sekä naapuriapua tarjoavien Apureiden riveissä.

Myös esimerkiksi seurakunnan kuoroissa laulavat, Yhteisvastuukerääjät ja erilaisten pienryhmien vetäjät ovat mukana vapaaehtoistoiminnassa.

Vahvuudet käyttöön kaikkien hyväksi

Jos tarjonnan edessä kokee valinnanvaikeutta tai ei tiedä, millaiseen tehtävään sopisi, Riuttamäki auttaa.

– Sitä voidaan miettiä yhdessä. Tai ehkä mukaan tulevalla on jokin hyvä, kehityskelpoinen idea, jota voidaan viedä eteenpäin.

– Jos on jo selvillä, mihin vapaaehtoistoimintaan haluaisi osallistua, ohjaan ihmisen suoraan tehtävästä vastaavalle työntekijälle.

Riuttamäki toivottaa tervetulleiksi kaikki, joilla on pienikin halu antaa panoksensa yhteiseen hyvään. Motiiveja mukana olemiselle on yhtä monta kuin vapaaehtoisiakin.

– Monella on tarve kuulua joukkoon, ja vapaaehtoistoiminnassa tämä tarve voi täyttyä. Toiminta tuo mukanaan uusia ystäviä ja onnistumisen iloa.

– Pääosassa on yhdessä tekeminen. Täällä ei kysellä taustoja tai jäsenyyksiä, myös kirkkoon kuulumattomat ja eri uskontojen edustajat ovat lämpimästi tervetulleita.

– Mitään erityistaitoja ei tarvita, mutta jokaisen kiinnostuksenkohteita ja vahvuuksia yritetään luonnollisesti hyödyntää.

Parhaimmillaan vapaaehtoisena pääsee toteuttamaan itseään tavalla, jota on kaivannut.

– Monille toiminta mahdollistaa unelmien saavuttamisen. Joku on saattanut haaveilla näyteikkunan somistamisesta, toinen taas laulamisesta.

– Kokemus jonkin merkityksellisen tekemisestä tuo iloa ja tyytyväisyyttä muuhunkin elämään. Toiminta vapaaehtoisena tuo monen elämään kaivattua sisältöä ja rytmiä. Vastuutehtävissä hankittua osaamista ja kokemusta arvostetaan myös työnhakutilanteissa.

Haluatko mukaan vapaaehtoistoimintaan? Katso avoimet tehtävät täältä tai ota yhteyttä Anna Riuttamäkeen, anna.riuttamaki@evl.fi / 040 804 8924.

2022-05-05 15:40:00.0