Nimikkolähetti puolustaa ihmisoikeuksia Nepalissa

Nimikkolähetti Terhi Teiskonlahti kahvila Sirpakassa.

Uusi nimikkolähetti Terhi Teiskonlahti vieraili alkuvuonna Sirpakassa.

Seurakunnan uutena nimikkolähettinä on aloittanut pirkanmaalaislähtöinen diplomi-insinööri ja valtiotieteiden maisteri Terhi Teiskonlahti.

Suomen Lähetysseuralle työskentelevä Teiskonlahti siunattiin tehtäväänsä sunnuntain jumalanpalveluksessa Pirkkalan kirkossa. Lähetystyöntekijän arkea valotettiin myöhemmin kirkkokahveilla, kun Teiskonlahti kertoi työstään kohdemaassaan Nepalissa.

Hankehallinnon asiantuntijana hän työskentelee sen eteen, että maan syrjityimpien asema paranisi. Vastuulliseen työhön kuuluu hankkeiden suunnittelua, seurantaa ja raportointia.

– Aluksi olen mukana suunnittelemassa, että mitä tehdään ja kirjoittamassa hakemuksia, jotta työlle saataisiin rahoitusta. Tämän jälkeen seuraan työn edistymistä. Lopuksi huolehdin, että myös Suomessa tiedetään, mitä Nepalissa on tehty ja mihin varat on käytetty.

– Ensimmäiseltä työmatkaltani mieleeni jäi päällimmäisenä EU-hankkeemme, jossa puolustetaan entisten maaorjien ihmisoikeuksia.

– Vierailin yhteisössä, jossa ihmiset elävät niin sanotulla joutomaalla. Elämä on pitkälti pysähtynyt, koska he odottavat, että saisivat oman maan.

Työtä tehdään myös lasten opetuksen hyväksi.

– Kävin eräässä koulussa, jossa tuetaan lapsiystävällistä opetusta ja koulutetaan kuraattoriopettajia. Oppilasmäärä oli lisääntynyt sadoilla, koska vanhemmat olivat siirtäneet lapsiaan yksityiskouluista tähän kouluun sen hyvän maineen vuoksi.

Siellä, missä eniten tarvitaan

Lähetysseura tekee työtä 30 maassa ympäri maailmaa. Nepalissa työ keskittyy kaukolänteen, maan vähiten kehittyneimpiin alueisiin.

Oman haasteensa työn tekemiselle luo Nepalin maantiede.

– Työalueeseemme kuuluu niin tasankoa kuin vuoristoa. Liikkuminen paikasta toiseen vie usein paljon aikaa, välimatkoista puhutaan tunneissa eikä kilometreissä.

– Nepal on myös hyvin altis esimerkiksi tulville ja maanvyörymille, ja ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät siellä jo selvästi.

Koronan vuoksi lähityötä on rajoitettu, ja Teiskonlahti on työskennellyt enimmäkseen Suomesta käsin.

– Odotan, että pääsen taas paikan päälle, sillä asiat sujuvat helpommin ja nopeammin, kun voidaan tavata kasvokkain.

2022-03-22 11:01:00.0