Jalkapallo yhdistää YK:n päivänä

Pastori Arto Köykkä jalkapallo kainalossa. Taustalla häämöttää Pirkkalan keskuskenttä.

Jalkapallo on Arto Köykälle intohimo, jota hän on hyödyntänyt myös pastorin työssään.

Jalkapallo tuo entiset ja nykyiset pirkkalalaiset yhteen YK:n päivänä 24. lokakuuta. Keskuskentällä kohtaavat joukkueet kokoaa joulukuussa eläköityvä pastori Arto Köykkä.

Ottelu on viimeinen, jota hän todistaa seurakunnan leivissä.

– Olen yrittänyt löytää työssäni ihmisiä yhdistäviä asioita. Jalkapallo on yksi niistä, koska sillä ei ole maailmankatsomuksellisia rajoja. Se on säätilan jälkeen toiseksi helpoin puheenaihe.

– Pyydän mukaan varsin monenlaisia pelaajia, jotka ovat vuosien varrella tulleet jalkapallon myötä tutuiksi. Samassa joukkueessa pelaavat ihmiset eivät ole välttämättä koskaan tavanneet toisiaan. Valinta on sattumanvaraista sen mukaan, kenen yhteystiedot ovat käsilläni.

Rauhantyötä tunnetuksi

Pelaajat jaetaan Pirkkalassa parhaillaan asuvien sisäpirkkalalaisten ja muualla asuvien ulkopirkkalalaisten joukkueisiin. Pirkkalalaisten joukkuetta johtaa pormestari Marko Jarva ja ulkopirkkalalaisten joukkuetta kirkkoherra Olli-Pekka Silfverhuth.

Rauhan ja ihmisoikeuksien päivänä pelaaminen ei ole sattumaa. Ottelu järjestetään Kirkon Ulkomaanavun Peace United -hankkeen hengessä.

Peace Unitedin tavoitteena on kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja luoda uusia kontakteja. Otteluilla lisätään tietoisuutta myös rauhantyöstä.

Seurakunnan ottelussa toimii erotuomarina pirkkalalainen Lara Piippo.

Jalkapallo-ottelu Pirkkalan keskuskentällä su 24.10. klo 14. Tapahtumassa on kahvio.

2021-10-19 11:44:00.0