Messumusiikissa kuuluu etsijän kaipaus sekä surun ja ilon vuoropuhelu

Markku Ylipää soittaa urkuja.

Pirkkalan kirkossa soi kanttori Markku Ylipään säveltämä musiikkimessu lokakuun 24. päivänä.

Matkalaisen messu on Teneriffalla turistikanttorina toimineen Markku Ylipää ja turistipappina työskennelleen Jouko Ikolan yhteistuotos.

Messu toteutetaan Pirkkalan kirkossa YK:n päivänä sunnuntaina 24. lokakuuta. Mukana Olli-Pekka Silfverhuth, Jukka Jormanainen, Pirkko Leponiemi-Pirhonen, Markku Ylipää, lukija Ahti Jokinen, Cantate! -kuoro, bändi sekä Kirkkokuoro

– Maailman kaikissa kylissä me etsimme pihapuuta, kiintopistettä, elämän syvintä lähdettä. Etsiminen vie meidät usein matkalle oman sisimpämme syvyyksiin, jossa elämämme tarinat aina lapsuudesta lähtien kuiskaavat kipujaan ja ilojaan, kertovat messun tekijät Markku Ylipää ja Jouko Ikola alkulaulun virittämästä teemasta.

Musiikkimessun laulujen sävelmät ovat Markku Ylipään käsialaa. Hän sävelsi messun Kirkon ulkosuomalaistyön konferenssiin, joka pidettiin Tampereella Aitolahdella elokuussa 2019.

Koti-ikävä on läsnä

Musiikissa kuuluu etsijän kaipaus, valon ja varjon, surun ja ilon vuoropuhelu.
– Matkalaisen messu liittää meidät juuriansa etsivien rukoilijoiden pitkään saattoon, jossa kodin ja aidon elämän ikävä on aina läsnä.

– Saattajana kulkevat Raamatun suuret kertomukset heistä, jotka vaelsivat, taistelivat ja etsivät kotiaan suuren kaipauksen kuljettamina.

Seurakunnan on helppo osallistua messuun, koska sillä on oma käsiohjelma.

Ehtoollisosa toteutetaan ja lauletaan kuitenkin tuttuun tyyliin Pirkkalan omalla kaavalla. Seurakunnan laulua on tukemassa Kirkkokuoro.

2021-10-20 09:00:00.0