"Vanha kirkko on kaikki kaikessa"

Piispa Matti Repo Vanhan kirkon 100-vuotisjuhlamessussa.

Kädet nousivat, kun piispa Matti Repo kyseli pirkkalalaisten kirkkomuistoja.

Pirkkalan satavuotiasta Vanhaa kirkkoa juhlistettiin sunnuntaina piispanmessulla ja kirkkokahveilla. Koronarajoitusten keskellä juhlamessua seurattiin paitsi paikan päällä, myös etäyhteyksin.

Epävakaasta säästä huolimatta väkeä kertyi myös kirkon pihamaalle messua kuuntelemaan ja ehtoollista nauttimaan.

Kirkonpenkit täyttyivät ennakkoon ilmoittautuneista osallistujista. Kunniavieraaksi saapui Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo, joka korosti saarnassaan paikallisen kirkon merkitystä.

– Monille tämä kirkko on tärkeä elämän eri vaiheiden kohdalta. Täällä on käyty monissa elämänkaaren käännekohdissa, Repo lausui.

Paikallisuus erityinen voimavara

Teemalla jatkoi kirkkoherra Olli-Pekka Silfverhuth, joka toivotti vieraat tervetulleiksi Pappilan kirkkokahveille juhlamessun jälkeen.

– Paikallisuus on näinä aikoina erityinen voimavara. Paikallinen on lähellä ihmisten jokapäiväistä elämää, hän totesi puheessaan.

Kunnan tervehdyksen kirkkokahveille toi Pirkkalan valtuuston puheenjohtaja Taru Tolvanen. Hän kiitteli erityisesti seurakunnan ja kunnan välistä yhteistyötä. Kirkon historiaa puolestaan valotti entinen kirkkoherra Juhani Husa.

Musiikkiesityksillään viihdytti seurakunnan Kirkkokuoro, ja tarjoiluista vastasivat martat.

Kirkossa koko elämänkaari

Pitkän linjan pirkkalalaiset Tuula ja Taisto Jääskeläinen viihtyivät kirkkokahveilla loppuun saakka. Heille oli tärkeää osallistua kotikirkkonsa juhlan viettoon.

– Revon saarna oli oikein hyvä. Meidän perheellemme Vanhalla kirkolla on suuri merkitys. Voisi sanoa, että se on meille kaikki kaikessa, Jääskeläiset muotoilivat.

– Viimeisin muisto liittyy lastenlapsemme vihkimiseen. Kirkossa on myös siunattu haudan lepoon monia läheisiämme. Vastapainoksi on vietetty useita iloisia kastejuhlia.

Juhlamessu houkutteli paikalle myös ensikertalaisia kävijöitä. Tamperelainen Liisa vaikuttui erityisesti pienen kirkon akustiikasta ja lämpimästä tunnelmasta.

– Musiikkia ja puheita oli helppo kuunnella. Tila sopii varmasti hyvin myös konserteille, hän pohti.

Vanhan kirkon juhlamessu on katsottavissa YouTube-kanavalla täällä.

Katso kuvia kuvagalleriasta.

2021-08-18 12:25:20.0