Vanhan kirkon juhlamenot jatkuvat viikonloppuna

Pirkkalan Vanha kirkko kesällä.

Satavuotiaan kirkon juhlamessuun voi varmistaa paikkansa ilmoittautumisella. Mukaan pääsee myös etänä.

Satavuotta täyttäneessä Pirkkalan Vanhassa kirkossa vietetään tulevana sunnuntaina juhlajumalanpalvelusta kello 12 alkaen.

Juhlamessua vietetään heikentyneen koronavirustilanteen vuoksi erityisjärjestelyin. Sisälle kirkkoon voidaan ottaa 30 etukäteen ilmoittautunutta, jotta turvaetäisyyksien pitäminen on mahdollista.

Ilmoittautumislomake aukeaa seurakunnan nettisivuilla perjantaina 13. elokuuta kello 9. Myös seurakuntatoimisto vastaanottaa ilmoittautumisia perjantaina.

Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo.– On tietysti hyvin harmillista, että emme voi ottaa kirkkoon sisälle enempää ihmisiä, mutta koronatilanteelle emme voi mitään. Turvallisuusohjeita on noudatettava, kirkkoherra Olli-Pekka Silfverhuth toteaa.

– Onneksi messua voi tulla kuuntelemaan Vanhan kirkon pihalle, jonne järjestämme äänentoiston ja penkkejä noin 40:lle ihmiselle. Lisäksi striimaus mahdollistaa messun seuraamisen kotoa käsin.

Saarnavieraaksi messuun saapuu Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo.

– Kyseessä on kaunis kirkko, joka on elävässä käytössä, vaikka onkin hieman sivussa Pirkkalan nykyisestä keskustasta. Olen varma, että monilla paikkakuntalaisilla liittyy kirkkoon useita rakkaita muistoja. Niistä saatan jotain juhlassa kysäistäkin, Repo sanoo.

Yhteisöllinen katselukokemus

Striimiä voi seurata myös Pirkkalan kirkon seurakuntasalissa, jonne järjestetään pienimuotoinen katsomo 40:lle henkilölle. Katsomoon ilmoittaudutaan niin ikään seurakunnan nettisivuilla. Paikalle voi saapua sunnuntaina kello 11.45 alkaen.

– Haluamme tarjota yhteisöllisen tavan osallistua etänä juhlamessuun, Silfverhuth avaa järjestelyä.

Ehtoollista jaetaan ainoastaan Vanhassa kirkossa ja Vanhan kirkon pihassa. Pirkkalan kirkossa tarjoillaan aulakahvit.

Messun jälkeen juhlallisuudet jatkuvat Pappilassa, jossa martat tarjoilevat vanhan ajan kirkkokahvit. Kahvihetkessä kuullaan puheita ja musiikkia Kirkkokuoron esittämänä.

Kamarimusiikkisarja käynnistyy

Pyöreitä vuosia juhlistetaan myös samana viikonloppuna käynnistyvällä kamarimusiikkisarjalla. Sarjassa nimekkäät muusikot esittävät tunnelmallista musiikkia sadan vuoden ajalta. Konsertit sijoittuvat lauantai- ja sunnuntai-iltoihin ja niihin on vapaa pääsy. Ohjelman hinta on viisi euroa.

Terveysturvallisuuden vuoksi konsertit järjestetään Vanhan kirkon sijaan Pirkkalan kirkossa, jonne voidaan ottaa 95 henkilöä.

Elokuun viimeisenä sunnuntaina Pappilassa raikaa 30 vuotta täyttävä Pihlisrock. Koko perheelle suunnattu Perheiden Pihlis puolestaan järjestetään päivää aiemmin lauantaina 28. elokuuta.

Sähköinen ohjelmaesite juhlavuoden musiikkitapahtumista löytyy osoitteesta pirkkalanseurakunta.fi.

Vanhan kirkon (Anian rantatie 226) 100-vuotisjuhlamessu su 15.8. klo 12. Ilmoittautuminen alkaa pe 13.8. klo 9 seurakunnan nettisivuilla.

Kirkon pihalle järjestetään penkkejä ja äänentoisto. Messu myös striimataan seurakunnan YouTube-kanavalle ja Facebook-sivulle sekä Pirkkalan kirkon (Arokuja 8) seurakuntasaliin. Tilaisuuksissa käytetään kasvomaskeja ja huomioidaan turvallisuusnäkökohdat.

Matti Revon kuva: Tampereen hiippakunta, kuvaaja Juha Valkeajoki.

Mon Aug 09 12:44:00 EEST 2021