Juhlakellot soivat satavuotiaalle kirkolle

Pirkkalan Vanha kirkko.

Lauantaina 3.7. tulee sata vuotta siitä, kun Pirkkalan Vanha kirkko vihittiin käyttöön. Juhlapäivän kunniaksi kuullaan harvoin soitettu juhlasoitto klo 17-18.

- Juhlasoiton pituus on kaikkiaan 10 minuuttia luukkujen aukaisemisen ja sulkemisen kanssa. Kellot soivat tunnin ajan. Näitä juhlakelloja soitetaan vain erityistilaisuuksissa. Viimeksi niitä on soitettu, kun kirkko täytti 90 vuotta. Minä pääsen niitä nyt ensimmäistä kertaa soittamaan, kertoo vahtimestari Leila Haapaniemi.

Kellonsoitolla on pitkät perinteet. Niitä on soitettu keskiajalta lähtien. Kellojen kumu kertoo seurakuntalaisille muun muassa kirkonmenojen alkamisesta ja päättymisestä. Kirkonkelloja on soitettu myös hälytyksenä ja vaaranmerkkinä ja merkiksi sodan päättymisestä. Tärkein syy kirkonkellojen soitolle on kutsua seurakunta yhteiseen jumalanpalvelukseen eli messuun. Tämän lisäksi kelloja voidaan soittaa esimerkiksi häiden tai hautajaisten alkamisen merkiksi.

Sadan vuoden merkkipaalun saavuttamisen juhlapäivään on kirkonkellojen soiton lisäksi Vanhassa kirkossa hartaushetki kello 18 alkaen. Siinä mukana ovat pastori Jukka Jormanainen ja kanttori Liisa Aaltola.

Elokuussa juhlitaan lisää Vanhaa kirkkoa. Piispa Matti Repo saapuu saarnaamaan juhlajumalanpalvelukseen 15.8. Juhlajumalanpalveluksen jälkeen nautitaan vanhan ajan kirkkokahvit Pappilassa.

Elokuussa kahtena viikonloppuna kuullaan kamarimusiikkia Vanhassa kirkossa. Kamarimusiikkisarja toteutetaan pääosin joko Pirkkalaan päätyneistä tai Pirkkalasta kotoisin olevista ammattimuusikoista.

2021-06-30 08:30:00.0