Kesätyöntekijät opastavat, leipovat ja musisoivat

Kesätyöntekijät Anna Seppälä ja Anni Hautakangas.

Sirpakan tiskin takana palvelevat tänä kesänä Anna Seppälä (vas.) ja Anni Hautakangas.

Seurakunta tarjoaa vuosittain kesätyöpaikkoja lähetyskahvilassa, kirkon oppaina, kiinteistöhuollon tehtävissä, hautausmaalla ja nuorisotyön alalla. Muun muassa nämä kasvot voit kohdata tänä kesänä eri toimipisteissä.

Vanha kirkko, Pirkkalan kirkko ja Kirkkoveräjän seurakuntatalo

Kesätyöntekijä Helena Vainio-Mattila.

Yksi kirkon oppaista on isosena tutuksi tullut Helena Vainio-Mattila. Hän päivystää tiekirkkona toimivalla Vanhalla kirkolla ja vierailijoiden niin halutessa opastaa heitä kirkon saloihin.

Pestiin valmistautumiseen on kuulunut kirkon historiaan perehtymistä.

– On ollut mielenkiintoista kuulla tarinoita kirkkoon liittyen vierailevilta ihmisiltä ja myös lukea kirkon historiasta opastusta varten.

Vainio-Mattila huolehtii myös kirkon ja kokoontumistilojen siivoamisesta. Vuoroviikoin hän työskentelee Pirkkalan kirkolla ja Kirkkoveräjällä kiinteistönhuollon tehtävissä.

Myymälä-kahvila Sirpakka

Sirpakkaan asiakkaat toivottavat tervetulleiksi Anna Seppälä ja Anni Hautakangas. Molemmat odottavat työltään eniten juuri asiakaspalvelua.

– Sitä, että saa jutella asiakkaiden kanssa ja kysellä kuulumisia. On kiva myös oppia kahvilatyöstä ja ylipäätään päästä kiinni työelämään, Seppälä iloitsee.

– Olen ollut aiemmin kesätöissä vanhainkodissa, niin tämä on nyt vähän toisenlaista työtä, Hautakangas hymyilee.

Mieluista on myös myymälätuotteiden leipominen, joka kuuluu kesätyöntekijöille. Leipomiskokemusta on kertynyt kotoa, harrastuspiireistä ja hieman kahvilastakin.

– Pienestä pitäen olen tykännyt leipoa ja laittaa ruokaa. Myyntiin olen leiponut tanssistudioni kahvioon ja Tallipihan kahvilaan, kun olin siellä TET-jaksolla, Seppälä kertoo.

Tallipiha on tullut samoissa merkeissä tutuksi myös Hautakankaalle.

Pappilan alue Kesätyöntekijät Janette Riihioja ja Inka Kuljuntausta kahvilakärryn kanssa.

Pappilan alueen aktiviteeteista ja uudesta kahvilakärrystä vastaavat Janette Riihioja ja Inka Kuljuntausta. Kärryn raikas ilme on pitkälti kaksikon itse suunnittelema.

Myös leivonnaiset ovat heidän käsialaansa.

– Olen leiponut kotona paljon ja saanut siihen oppia äidiltä ja isovanhemmilta, Riihioja kertoo.

Pyörillä varustettu kärry kulkee alueella joustavasti paikasta toiseen. Myynnissä on suolaista ja makeaa syötävää sekä erilaisia Reilun kaupan juomia tiistaista lauantaihin kello 12–16. Poikkeuksena on juhannusaatto 25. kesäkuuta, jolloin kärry palvelee juhannusjuhlassa kello 18–22.

– Eniten odotan erilaisten ihmisten tapaamista ja sitä, että heille saa mahdollisesti hyvän mielen, kun he tulevat kesäpäivänä hakemaan kahvia tai pullaa, Riihioja hymyilee.

Pappilan alueella on myös muun muassa lainattavia pihapelejä, Kirkon Ulkomaanavun valokuvanäyttely ja Seppo-sovelluksen avulla kuljettava Luomakunnan polku.

Kesätyöntekijät neuvovat mielellään alueella liikkumisessa ja sovellusten käytössä.

Nuorisotyö

Nuorisotyön tehtävissä työskentelevät aiemmilta vuosilta tutut Julia Ilomäki ja Ossi Hakala.

Ilomäki on mukana nuorisotyön, musiikkityön ja varhaiskasvatuksen tapahtumissa sekä rippileirillä. Häneltä luonnistuvat musiikkiesitykset huilulla, säestykset pianolla ja laulatukset vauvasta vaariin. Soitinrepertuaariin kuuluvat myös kitara ja ukulele.

– Erikoisen vuoden jälkeen yhteislaululle ja musisoinnille on kova tarve. Tämän kesän tavoitteena on myös vahvistaa Pirkkalan nuoren seurakunnan musiikki- sekä bändielämää. Kenties nuorten satoa saadaan kuulla jo kesän aikana, mutta viimeistään kesän loppuhuipennuksessa Pihlisrockissa, Ilomäki visioi.

Ossi Hakala on monipuolisesti mukana nuorisotyön toiminnassa. Hänen erityisenä vastuualueenaan on konfirmaatiomessujen striimaaminen YouTubeen.

2021-06-21 15:42:00.0