Miia da Silva uudeksi nimikkolähetiksi

Nimikkolähetti Miia da Silva (vas.) ja väistyvä nimikkolähetti Eeva Vähäsarja.

Viestikapula vaihtuu. Miia da Silva (vas.) jatkaa Toivoa naisille -työssä samassa tehtävässä, jossa Eeva Vähäsarja on ollut seitsemän vuotta.

Lähetystyö sai Pirkkalassa yhdet uudet kasvot, kun Miia da Silva siunattiin sunnuntaina 17. tammikuuta sanajumalanpalveluksessa lähetystyöhön. Hän toimii Medialähetys Sanansaattajien eli Sansan lähettämänä kansainvälisen Toivoa naisille -työn Euroopan, Lähi-idän, Keski-Aasian ja Pohjois-Afrikan aluekoordinaattorina Irlannista käsin.

Paikallisseurakuntaa da Silva kuvaili tukijoukokseen.

– Olen työssä kärkenä, mutta teemme yhdessä lähetystyötä. Tämä on tiimityötä ja osa tiimistä on täällä Pirkkalassa. Lähden palvelemaan, mutta palvelemme yhdessä.

– Tuolla maailmalla olo voi tuntua joskus yksinäiseltä. Silloin tiedän, että Suomessa ja Pirkkalassa rukoillaan puolestani.

Medialähetys on Pirkkalassa tuttua, sillä Sansan lähetit Eeva ja Jari Vähäsarja ovat olleet Pirkkalan nimikkolähettejä seitsemän vuoden ajan. Miia da Silva ottaa vastuulleen saman tehtävän, josta Eeva Vähäsarja jää nyt eläkkeelle.

Jari Vähäsarja jatkaa OM-lähetysjärjestön palveluksessa Sansan lähettämänä ja Pirkkalan nimikkolähettinä. Hän on mukana OM:n videotuotannossa, kehittämässä digitaalisia työkaluja järjestön ja sen yhteistyökumppaneiden käyttöön sekä testaamassa sisällönjakoalustaa.

Kalenteri yhdistää

Toivoa naisille -rukousliikkeen ytimessä on rukouskalenteri, jossa on lyhyt rukous jokaiselle päivälle. Kalenterin mukaan rukoillaan paitsi itsenäisesti, myös rukousryhmissä, joita on noin 12 000 eri puolilla maailmaa. Suomessa ryhmiä on yli 100, kaksi Pirkkalassa.

Eeva Vähäsarja kertoi juhlassa jumalanpalveluksen jälkeen, kuinka rukouskalenteria käytetään eri puolilla maailmaa kuten Albanian kylissä, Ukrainassa tai Färsaarilla.

– Serbialaiset naiset innostuivat kalenterista, joka on ollut siellä käytössä kaksi vuotta. Bulgariassa nuoret romaninaiset lähettävät päivän rukouksen sosiaalisen median WhatsApp-viestipalvelun välityksellä muille. Turkissa farsinkieliset naiset kokoontuvat rukoilemaan yhdessä rukouskalenterin mukaan, hän kuvasi.

Da Silva lisäsi, että ilman uskon ydintä ja halua viedä evankeliumia eteenpäin työ olisi aika tavallista työtä: sähköposteja, budjetteja, kokouksia, matkustelua.

– Usko kannattelee ja on juuri se asia, josta tulee voimaa.

Palaset loksahtavat

Kirkkoherra Olli-Pekka Silfverhuth luonnehti Miia da Silvaa maailmankansalaiseksi, kun tämä kertoi taustastaan. Da Silva muutti ensimmäisen kerran pois Suomesta yksivuotiaana ja on sen jälkeen asunut, opiskellut ja tehnyt työtä useissa maissa.

– Lähetystyön liekki leimahti Romaniassa, jonne menin ensimmäisen kerran keväällä 2009. Sain olla mukana ruohonjuuritason lähetystyössä.

– Romaniaan menin vielä uudelleen ja sitten tie vei Wieniin opiskelemaan. Löysin Wienistä ensin mieheni Lucas da Silvan, joka oli jo TWR:n (Trans World Radio) palveluksessa. Niin päädyin TWR:n töihin. Aiemmin tein koordinaattorin työtä markkinoinnin tehtävissä.

Hän sanoo kokevansa, että elämän palaset, kielitaito, opitut asiat ja asuminen monissa kulttuuriympäristöissä loksahvat nyt paikoilleen uudessa tehtävässä.

Teksti: Liisa Heinänen

Kuva: Heidi Möttönen