Ensi vuosi juhlitaan Pirkkalan Vanhaa kirkkoa

Arto Järvinen, Henna Palin ja Olli-Pekka Silferhuth Pirkkalan Vanhassa kirkossa.

Vanhan kirkon juhlavuotta on suunniteltu yhdessä. ─ Arto Järvinen (vas.) toteuttaa juhlavalaistuksen ja valokuvaaja Henna Palin myyntiin tulevan vuosikalenterin, kertoo kirkkoherra Olli-Pekka Silfverhuth.

Ensi vuonna arkkitehti Ilmari Launiksen suunnittelema Pirkkalan Vanha kirkko täyttää 100 vuotta. Vuoden vaihteessa alkavaan juhlavuoteen on seurakunnassa suunniteltu niin tapahtumia kuin muuta toimintaa.
Juhlavuosi polkaistaan käyntiin Vanhan kirkon juhlavalaistuksella 1.-6.1.2021 välisellä ajalla. Valaistuksen on suunnitellut ja toteuttanut Arto Järvinen.

Järvisen mukaan valotaide on vielä aika uusi juttu täällä Suomessa, joten se aiheuttaa helposti väkeviä elämyksiä.
̶  Kun yllättävän väristä valoa tulee yllättävään paikkaan yllättävästä suunnasta, niin tottahan se on aina mielenkiintoista.

Järvinen on käynyt useaan kertaan tutkimassa kirkon pihassa kirkon muotoja ja miettinyt, miten saa kirkon loistamaan pimeässä hienosti myös pidemmältäkin katsottuna. Kirkko on selkeä valaistuskohde. Valolla saa kohteita nostettua esiin hienosti juhla kunniaksi.

Kirkkoneuvosto nimesi kesäkuussa Vanha kirkko 100 vuotta -juhlatoimikunnan suunnittelemaan juhlavuotta. Juhlatoimikunta on yhdessä Järvisen kanssa miettinyt kirkon valaistusta. Ideana on toteuttaa kellotornin valaistus ikään kuin majakkana, joka loistaa valoa ulospäin. Kirkko valaistaan myös sisältä.

Vanha kirkko vihittiin käyttöön heinäkuun alussa 1921

Juhlavuonna on päätetty pitää Vanhaa kirkkoa esillä koko vuoden. Kirkon valaistuksen lisäksi keväälle toukokuun loppuun on suunnitelmissa juhlajumalanpalvelus, johon piispa Matti Repo on tulossa. Lisäksi Pirkkalaisen välissä ilmestyy juhlaliite, johon seurakunta pyytää ihmisiltä muistoja eri vuosikymmeniltä Vanhasta kirkosta. Muistoja voi toimittaa seurakuntaan viestinnän työntekijälle heidi.mottonen@evl.fi.

-  Juhlavuoden suunnitelmissa olemme päässet hyvin alkuun. Toki joudumme varautumaan myös siihen, että korona sotkee ainakin alkuvuodesta suunnitelmia. Tarkoituksena on kuitenkin järjestää keväällä lapsille suunnattu piirustuskilpailu Vanhasta kirkosta. Syksylle on suunnitelmissa muun muassa kamarimusiikkisarja, konsertteja, toinen kirkon valaistusjakso, Nomadi-reitti Vanhalle kirkolle sekä hautausmaalle. Pappilan taideiltojen teemoissa on vahvasti esillä Vanha kirkko ja Pappilan alueen historia. Juhlavuoteen liittyen olemme ideoineet jotain tuotteita seurakuntamme myymälä-kahvila Sirpakan myyntiin, luettelee kirkkoherra Olli-Pekka Silfverhuth.

Teksti ja kuva: Mari Lilja

2020-12-30 10:00:00.0