Kirkossa maailmaa kiertänyt kivitaideteos

Suntio Ville Nuora kivimurskasta valmistetun rukouskirjan äärellä.

Suntio Ville Nuora esittelee taiteilija Ritva Luukkasen maailmankuulua kivimosaiikkityötä.

Pirkkalan seurakunta on saanut säilytettäväkseen taiteilija Ritva Luukkasen maailmaa kiertäneen kivimosaiikkityön. Muun muassa Vatikaanissa esillä ollut teos on nähtävillä Pirkkalan kirkon eteisaulassa.

– Ritva Luukkanen ja hänen poikansa tarjosivat Isä meidän -kirjaa seurakunnalle. Meillä on kunnia säilyttää teosta toistaiseksi, kirkkoherra Olli-Pekka Silfverhuth kertoo.

Kirjan sivuille on jaettu tutun Isä meidän -rukouksen sanat. Kirja on sijoitettu vitriinin alle, ja sivujen kääntämisestä huolehtivat suntiot. Rukouksen uudet rivit ovat nähtävillä sunnuntaisin messun yhteydessä.

Teos painaa 63 kiloa ja se on valmistettu erivärisestä kivimurskasta. Kivitaide alkoi kiehtoa Pirkkalassa asuvaa Ritva Luukkasta vuonna 1975.

– Kivikimpale vain sattui olemaan kädessäni. Ihailin sitä, näin sen kiteet ja välkehdinnän. Se alkoi elää kädessäni.

– Hain vasaran, liimaa ja jonkinlaisen pohjan, jolle koostin palasista ensimmäisen työni, Luukkanen kirjoittaa teoksensa esittelyssä.

Isä meidän -kirja on valmistunut vuonna 1994. Siitä lähtien se on ollut esillä kirkoissa ympäri maailman.

Isä meidän -kivimosaiikkiteos nähtävillä Pirkkalan kirkon eteisaulassa (Arokuja 8).

2020-10-12 11:24:00.0