Varpu on nuorten oma pappi

Varpu Miettunen-Hukari.

Varpu Miettunen-Hukari valittiin seurakunnan nuorisopapiksi. Hän aloitti työnsä toukokuun alussa.

Seurakunta sai toukokuun alussa uuden papin riveihin, kun Varpu Miettunen-Hukari aloitti nuorisotyöstä vastaavana pappina. Hänen työtehtävät liittyvät erityisesti nuoriin kuten nuorisotyöhön, rippikouluun sekä nuoriin aikuisiin. Lisäksi työhön kuuluu seurakuntatyötä kuten esimerkiksi jumalanpalveluksia ja kirkollisia toimituksia.

- Näin alkuunsa on ollut tosi pitkiä työpäiviä, mutta mukavia. Olen jo paljon tutustunut uusiin ihmisiin. Pirkkalan nuoret ovat ihania, aktiivisia ja älykkäitä. He ovat myös lämpimiä ja vastaanottavaisia.

Varpu vihittiin papiksi 2020. Hänen ensimmäinen paikka pappina oli Vesilahdessa. Pirkkalan nuorisopapiksi Varpu tuli Hämeenkyrön seurakunnasta.

Mikä kiinnostaa nuorisopapin työssä?

- Hakuilmoituksen perusteella nuorisopapin työnkuva oli minusta täydellinen. Se oli juuri sitä, mitä haluan tehdä. Lisäksi tämä on vakituinen työ. Minulla on nyt sellainen kokemus, että olen oikeassa paikassa.

Millaisen papin nuoret saavat sinusta?
- Toivon, että nuoret kokisivat minut heistä tosissaan välittävänä. Haluan elää heidän kanssaan seurakunnan elämää.

- Papin työssä on parasta, että saan tehdä juuri sitä, mitä varten minut on luotu. Elämää ihmisten ja Jumalan kanssa.

Rippikoulu nuorelle ainutkertainen kokemus

Nuorisopapin kesään kuuluu olennaisesti rippikoulu. Tulevana kesänä Varpu lähtee kahdelle Lotjalla pidettävälle rippileirille.

- Odotan todella innokkaana kesän rippileirejä. Pääsen nyt heti mukaan Lotjalle kesäkuussa ja heinäkuussa. Olen paljon kuullut Lotjasta. Se tuntuu olevan kovin tärkeä paikka monelle, joten on kiva päästä itsekin se heti ensimmäisenä kesänä kokemaan.

Varpu muistelee omaa rippileiriään hyvänä kokemuksena. Hän oli leirillä Saksassa Lutherin jalanjäljillä.
- Rippileiristä on lämpimät muistot mielessä. Jotenkin siellä löysin oman itseni ja minulle alkoi valjeta mistä seurakunnassa on kysymys.

- Rippikoulu voi antaa ainutkertaisen kokemuksen nuorelle oman paikkansa löytämisestä. Silloin on hyvä mahdollisuus päästä lähemmäs Jumalaa ja löytää myös oman paikkansa seurakunnassa.

Vapaa-aikanaan Varpu haluaa elää hyvää ja tasapainoista elämään. Lepo on tärkeää palautumisen ja työssäjaksamisen kannalta.

- Vietän vapaa-aikaani perheen ja läheisten kanssa. Minulla on koira, joten lenkkiseuraa on aina tarjolla. Lisäksi neulon erityisesti villasukkia. Tykkään myös katsoa erilaisia sarjoja.

2022-05-17 18:00:00.0