Pirkkalan seurakunta pähkinänkuoressa

Pirkkalan seurakunta kuuluu Tampereen hiippakuntaan. Seurakunta on kasvava ja aktiivinen yli 14 000 jäsenen yhteisö. Kunnan asukkaista 70 prosenttia on seurakunnan jäseniä.

Pirkkalan seurakunnan tehtävänä on välittää Jumalan armoa ja rakkautta sanoin ja teoin. Kutsumme ihmisiä yhteen ja tarjoamme mahdollisuuden pohtia elämän kysymyksiä yhdessä muiden kanssa. Seurakuntamme on "matalan kynnyksen" paikka, jonne kaikki ovat tervetulleita.

Historia

Pirkkalan alueen seurakuntaelämän juuret ovat 1200-luvulla, jolloin Pirkkalan Vanhan kirkon alueella oli jo kirkko. Eri historian vaiheiden jälkeen nykyinen Pirkkalan seurakunta muodostui vuonna 1921. Pirkkalassa on kaksi kirkkoa. Vanha kirkko valmistui 1921, ja sen on suunnitellut Ilmari Launis. Pirkkalan kirkko valmistui 1994. Sen ovat suunnitelleet arkkitehdit Käpy ja Simo Paavilainen.

Tilastotiedot

Perustuvat vuoden 2022 tietoihin. (Vuoden 2021 tiedot)

* Jäsenmäärä 14 090 (14 200)

* Kirkkoon kuuluu 69,06 % kunnan asukkaista

* Kastetut 126 (139)

* Kuolleet 133 (104)

* Muuttovoitto 67 (126)

* Kirkkoon liittyneet 97 (102)

* Kirkosta eronneet 267 (193)

Toimitilat

* Kaksi kirkkoa: Pirkkalan kirkko  (valmistunut 1994) ja Pirkkalan Vanha kirkko (valmistunut 1921).

* Hautausmaa löytyy Vanhan kirkon ympäriltä.

* Kirkkoveräjän seurakuntatalo.

* Kerhotiloja useammassa paikassa ympäri Pirkkalaa. Myös kauppakeskus Veskassa on toisessa kerroksessa meillä toimitila, Kapsäkki.

* Pihlajaniemestä löytyy pieni sauna- ja kokoontumistila.

* Pappilan rantatupa valmistui 2019. Siellä on kokoontumis- ja saunatiloja.

* Pappilan alueelta löytyy kokoontumistiloja sekä paljon mahdollisuuksia virkistäytymiseen ja retkeilyyn.

* Leirikeskus Pudasjävellä, Lotja tupa.

Hallinto

Seurakuntalaiset valitsevat joka neljäs vuosi seurakuntavaaleissa 27 jäsentä kirkkovaltuustoon, joka päättää seurakunnan toiminnan ja talouden suunnasta.

Kirkkovaltuusto nimeää kirkkoneuvoston. Kirkkoneuvosto on toimeenpano- ja hallintoelin, joka johtaa seurakunnalliseen toimintaa liittyviä tehtäviä ja työmuotoja.

Työntekijöitä Pirkkalan seurakunnassa on 50. Kesäaikaan on lisäksi kausityöntekijöitä lähinnä hautausmaalla.

Toimintakertomus ja tilinpäätös 2022Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Ihmisiä Pirkkalan seurakunnan kirkkoveneessä.
Rippikoulussa.